onsdag 12. august 2015

Reise i Sørstatene, USA 2015, del 2

Neste dag i New Orleans skulle vi alle på båttur. Billettene til turen på Mississippi hadde vi bestilt i god tid før vi reiste, så alle hadde billettene klar. Vi spaserte mot kaien der båten lå, jeg så at båten hadde store "hjul" slik en gammel elvedamper skal ha.

På vei mot kaia

Natchez lå klar

New Orleans ligger ved Mississippielvens utløp ved Mexico- gulfen. Denne elven er den nest lengste i USA. Mississippi betyr: Den store elven. Nå gikk vi om bord i båten og tok plass på nest øverste dekk. Tre hese brøl fra fløyten og båten la fra land.

Hele reisegruppen var om bord

Utsikt mot land

Det er mange sanger om Mississippielven, mest kjent er kanskje: Ol` Man River fra Show Boat, samt: Big River med Johnny Cash. Nevnes må også: Moon River fra filmen Breakefast at Tiffany`s. Nå seilte vi på den berømte elven. Det var knallvarmt, men en svak bris, likevel satt vi i skyggen. Vi passerte et av verdens nest største sukkerraffineri. Vi gikk en runde på båten, særlig studerte vi det store "hjulet".

Folk koser seg på båten

Nest største sukkerraffineri

"Hjulet" ser vi i bakgrunnen

Etter en lang stund snudde båten og startet på hjemvei. Da gikk jeg inn i restauranten og hørte på gruppen som spilte hivens jazz. I pausen gikk jeg fram til gruppen og kjøpte en CD. Den skal jeg lytte til når jeg vil minne meg opp igjen om turen på Mississippi, og dagene i New Orleans.

To fra jazzgruppen

CD- en med jazzlåter

Da vi nærmet oss kaien, kom tre av de hese, skarpe brølene fra båten igjen. Båten klappet til kai og vi gikk i land etter en minneverdig tur på Mississippielven. Det første vi gjorde var å gå til en kafe i området og spise lunsj.

Vi nærmer oss land

Lunsj

Før jeg dro på denne reisen hadde jeg lest en bok av John Kennedy Toole. Tittelen er: Tåpenes Sammensvergelse. Handlingen foregår ofte i gatene i New Orleans, derfor kjente jeg til mange av navnene som for eksempel Bourbon Street. Hovedpersonen i boken heter: Ignatius. Denne kjente bokfiguren har fått en egen statue i New Orleans, den måtte jeg selvsagt se, og dit gikk vi.

Bourbon Street

Sammen med Ignatius

Denne dagen skulle vi ta en tidlig kveld, for neste morgen skulle vi dra videre. Dermed ble det en tidlig middag på Palace Cafe.

Tidlig middag

Neste morgen, søndag 26. juli spiste vi tidlig frokost og gjorde klar for avreise. Vi tok taxi til flyplassen der vi hentet bilene som var bestilt før vi reiste. Vi var seks i en stor bil, de to familiene på fire, og tre personer hadde hver sin mindre bil. Da vi kom til flyplassen stod alle bilen klare.

Venter i hotellresepsjonen

Bagasjen plasseres i Taxien

Vi plasserte oss i vår leiebil, koblet til GPS og tastet inn første stopp. Hovedmålet var Vicksburg, men vi skulle stoppe i Natchez som vi hadde hørt er en av de vakreste småbyene i hele Sørstatene. Mads kjørte for det meste på turen, Håvard kjørte et par ganger, og PC kjørte, men Mads var en stødig hovedsjåfør.

Full fart til nye eventyr

Vi kjørte langs Mexico- gulfen, veien stod iblant på påler, og utover i gulfen stod svære høgspentmaster.

Vei på påler

Høgspentmaster

Men det var også idyller langs veien. Etter en stund nærmet vi oss en ny delstat, nemlig Mississippi.

Idyller også

Vi nærmer oss ny delstat

Da vi nærmet oss Natchez, fikk vi en stuss da vi så det var salg på våpen, det hadde ingen av oss sett før.

Vi nærmer oss Natchez

Salg

Så kjørte vi inn i småbyen som viste seg å være større enn jeg trodde. Sentrum i Natchez består av åtte ganger åtte gater pyntet med eiketrær, mange historiske hjem og flotte hager.  Byen ble grunnlagt i 1716 og er den eldste bosetningen ved Mississippielven.

Vakker by

Fin bygning

Foran liten kirke
Enda et elegant hus

Her i området spiste vi lunsj

Før vi dro fra den fine byen gikk vi opp på en liten høgde og så utover Mississippielven. Her var fin utsikt. En av familiene skulle overnatte her, vi andre skulle overnatte i Vicksburg. Etter lunsjstoppet i Natchez fortsatte vi turen videre.