onsdag 16. desember 2015

Om Bulgaria, desember 2015, del 1

Iblant skriver jeg om land jeg har vært i en eller flere ganger. Utenom Norden har jeg kun skrevet om Tyskland i Europa. Nå er turen kommet til Bulgaria. Der har jeg kun vært en gang.

Bulgarias flagg

Bulgaria er en republikk i Sør- Europa, og grenser i nord til Romania, i vest til det som før var Jugoslavia, i sør til Hellas og Tyrkia, i øst til Svartehavet. Vi var i Bulgaria på en ukes rundtur i september 2008, da fikk jeg sett en del av landet.

Kartet

Litt historie. Det første bulgarske riket ble dannet på 600- tallet. Bulgaria har vært en del av det Osmanske riket. Landet har også vært kongerike. Jeg vil nevne Ferdinand som var hersker over Bulgaria fra 1887- 1918, først som prinsregent, siden som tsar.

Ferdinand av Bulgaria

Ferdinand inngikk et fornuftekteskap med prinsesse Marie Louise av Bourbon Parma. Da herskeren ble eldre kom det fram at han var bifil.

Prinsesse Marie Louise

Etter Andre verdenskrig var Bulgaria en kommuniststat, men kommunistene gav fra seg makten i 1990- 1991. I skrivende stund nå i 2015, heter presidenten av Bulgaria: Rosen Plevneliev.

Presidenten i Bulgaria

Bulgaria er blant annet medlem av EU og av NATO. I september 2008, reiste vi på en ukes rundtur i Bulgaria, og fikk sett mye av landet. Vi reiste til Burgas der vi overnattet, neste morgen var alle som skulle bli med på plass, og vi startet turen. Først kjørte vi gjennom et flatt landskap med gule åkrer med korn, senere litt mer kupert. Vi stoppet i en liten by som het Sliven, der besøkte vi et marked og snakk om utvalg av grønnsaker. Billige og fristende.

Masse grønnsaker

Etter å ha spist lunsj i hagen på National Palace, kjørte vi videre, før vi kom til Rosenes dal, besøkte vi trakiske graver fra 200- 300 år før Kr. Her i Kazanlak var vi innom Rosemuseet. Her dyrket de vakre roser, og det ble produsert mange ting av rosene, blant annet kremer, såper og roseolje.

I Rosenes dal

Derfra kjørte vi opp i en høyde og så Shipka- kirken. Videre til et sted som het Plovdiv der vi skulle overnatte. Hotellet het Maritza og det hadde en spesiell innredning. Alt av møbler var i rødt og svart, også lysekronene. I rødt og svart var også rommet vårt.

På Maritza i Plovdiv

Før vi skulle videre fra Plovdiv skulle vi også se gamlebyen. Vi spaserte på ujevne brusteinsgater og beundret de gamle husene vi passerte. Flere var restaurerte.

Fra gamlebyen i Plovdiv

Vi spiste lunsj i Plovdiv, ute under et tak av drueklaser. Været var varmt og fint. Så kjøre vi fra Plovdiv som hadde vært et betydelig sted alt i romertida. Nå kjørte vi gjennom fjellnatur i Radopi og Pirinfjellene. Vi hadde pause på Jundola- passet i 1480 m høgde. Videre til et sted som het Bansko der vi sjekket inn på et hotell i alpestil. Da alt var klart, kjørte vi med hest og kjerre til et sted i skogbrynet der vi skulle spise middag. Vi ble mottatt av folkedansere med brød og en blanding med salt og krydder der vi dyppet brødet. Videre skulle vi smake vin fra et stort staup.

Det ble en artig opplevelse

Neste morgen fortsatte turen fra Bansko som ligger i et dalføre 1000 m over havet. Det er et populært vintersted. Nå kjørte vi gjennom idyllisk natur der en elv rant gjennom. Flere steder stod folk og fisket. Vi tok av fra veien og kjørte oppover mot Rila- klosteret. På 1300- tallet ble klosteret flyttet lenger ned fra fjellet. Jeg var litt nervøs, for her var både bjørn og ulv i området. Et staselig kloster.

Fra Rila- klosteret

Vi besøkte både museet og klosterkirken. Kirken var til og med dekorert på ytterveggen der vi gikk inn. Klosteret hadde også rom for folk som ville bo der en periode og meditere. Og hvor mange av oss hadde ikke trengt det? Vi spiste en deilig lunsj på en utekafe nær klosteret, så satte vi kurs mot Sofia.