torsdag 17. desember 2015

Om Bulgaria, desember 2015, del 2

Vi kjørte nedover fra Rila- klosteret, etter et stykke ble det stopp så den som ville kunne få kjøpe honning. Flere steder langs veien her stod folk ved boder og solgte, jeg kjøpte også et glass. Kursen var mot hovedstaden i Bulgaria, etter ca. to timers busstur var vi i Sofia. Der sjekket vi inn på Hilton. Neste dag ble det rundtur i byen, og særlig imponerte den største katedralen på Balkan. St. Alexander Nevski- katedralen.

Et storslått bygg

Etter den felles rundturen i byen, hadde vi egen tid, og noen av oss gikk sammen. En av dem var på utkikk etter vekkerklokker, og sannelig stod en mann ved en mur og solgte vekkerklokker. Vår venn ble overlykkelig og kjøpte to. Flott, sa han, dette kom vel med i samlingen, han hadde ca. 400 fra før. Vi var også heldige og fikk med vaktskiftet utenfor presidentboligen.

Vaktskifte

Etter enda en overnatting i Sofia, gikk ferden videre. Vi kjørte gjennom vakker natur oppover mot Shipkapasset. Der oppe var strålende utsikt.

Fin utsikt

Neste på programmet var besøk i en liten by som het Koprivshtitsa. Her skulle vi se gamle, spesielle hus. I gamle dager søkte en kvinne sultanen om å få drive sauehold, Det fikk hun, dermed ble stedet etter hvert en liten by. Vi ruslet rundt og så på de meget dekorative utsmykningene. På bildet under ser vi inngangen på et slikt hus.

Inngangen

Vi spiste lunsj i byen som ligger ved foten av Balkanfjella. Vi fortsatte, og da vi kom opp på Shipkapasset ble det stopp og beundring av et historisk minnesmerke. Turen gikk videre, nå skulle vi se den lille kunstnerbyen Etara som ligger her oppe i fjellkjeden. Kunstnere kom hit i 1960- årene og slo seg til. En hel gate var forbeholdt kunstverksteder.

En festlig by Etara

Vi kjørte til en by som heter Veliko Turnovo, der sjekket vi inn på et hotell for en natt. Før vi dro fra byen neste morgen, skulle vi se borgen som lå på en ås over byen. Siste stykket gikk vi opp til borgen som var bygd på 1190- tallet. Her oppe hadde vi utmerket utsikt nedover mot byen.

Utsikt til byen

Reisen fortsatte og neste besøk var i en by som het Arbanassi. I gamlebyen var vi inne i en kirke som er kalt Bulgarias vakreste kirke. Jeg stusset litt over det da jeg stod utenfor, men da jeg kom inn, forstod jeg hvorfor. Der var en vakker ikonostas, og romma i kirken ellers var nydelige dekorert.
Kirken var bygd i 1590.

Ikonostasen

Vi kjørte videre fra byen, og nå skulle vi besøke et vinhus. Da vi kom dit, ble vi først vist husets historie. Etterpå gikk vi ned i vinkjelleren og der fikk vi servert lunsj og smake på husets viner.

Fra vinmuseet

Kursen ble nå satt mot byen Shoumen. Høgt oppe på åsen over byen lå et digert monument til minne om grunnleggingen av Bulgaria. Det ble reist i 1981 til 1300 -årsjubileet.

Toppen av monumentet

Vi dro videre til et sted som het Madara. Der spaserte vi oppover mot et fjell. I fjellveggen skulle vi se der munker hadde bodd i grotter før i tiden. Ved fjellfoten var også en vannkilde, vannet sies å være hellig og legende.  Jeg tok et par munnfuller og smurte meg inn med det hellige vannet og håpet på det beste.

Fjellsiden

Siden dette var siste dagen på turen, kjørte vi til en liten landsby som het Kjulevsha. Der spiste vi avskjedsmiddag. Vi satt ute på en terrasse og fikk servert bulgarsk mat. Noen eldre damer danset og sang for oss og de viste små tablå. Noen sa det var det bulgarske svaret på Spicegirls.

Damene i sving

Så kjørte vi til Varna der vi overnattet på Best Western Park hotell. Etter frokost fikk vi tid til en spasertur i strøket ved hotellet som lå et stykke utenfor sentrum. Dette var avreisedagen.

Utkanten av Varna

Turen gikk nå til Nessebar, nå hadde vi fire private timer her før reisen var over. Nessebar er et turiststed, men vi så flere romerske ruiner, for dette hadde vært en romersk by. Men her var mange turister. Rett over bukta fra Nessebar så vi over til Sunny Beach som er et populært turistmål. Vi spaserte tilbake til bussen som kjørte oss til Burgas. Senere på kvelden reiste vi tilbake til Norge. Reisen rundt i Bulgaria var interessant, og vi hadde sett mye av landet. Dette var min første og eneste tur til Bulgaria.