søndag 14. august 2016

En ferieuke på Malta, august 2016, del 1

Vi var seks personer fra familien som reiste til Malta på en ukes ferie. Lørdag morgen 6. august da jeg ventet på skyss til Gardermoen, lå skodden langt ned i åsene. På vei mot Oslo regnet det slik at vindusviskerne hadde nok med å få unna regnet. Men det lettet ganske fort.Flyet skulle gå kl 14.00, men lettet 14.40. Flyturen tok knapt 4 timer. Under flyturen fikk jeg etter ønske servert canapeer. Til slutt så vi Malta under oss.

Lekre canapeer

Vi nærmer oss

Transport til flyplassen var bestilt på forhånd, sjåføren stod klar og tok imot oss. Vi skulle bo i området St. Julians. Vi sjekket inn på Hilton. To av oss skulle dele rom, og rommet var vi fornøyde med. Stort og luftig med fin utsikt.

Hotellet

Rommet fint

Romslig

Utsikt fra balkongen

Denne første kvelden gikk vi til en restaurant i strøket og spiste en enkel middag. Det var en varm kveld med fint lys. Utsikten ene veien fra restauranten var til en kirke.

Varm kveld

Kirke i bakgrunnen

Restauranten vi spiste på het Raffael og var i et gammelt båthus de hadde restaurert. Her var en spesiell atmosfære med murvegger og buer.

Spesiell atmosfære

Søndag morgen spiste vi en god frokost på balkongen med utsikt til bassenget og hagen. Det var stor båttrafikk langs kysten, særlig seilbåter, men jeg så også store lasteskip lenger ute.

Frokost

Også lasteskip passerte

Det ble soling og bading i bassengområdet, men måtte ha pause og gikk da en tur i nærområdet. Jeg ble opptatt av alle kaktusene som hadde både blomster og var breddfull av det jeg tror var en slags frukt. Vi spaserte langs en bukt med småbåthavn, en strand der det krydde av folk, Oppetter åssiden var bebyggelse. På tilbakeveien passerte vi blant annet en smal sidegate der blomster dannet tak et sted.

Kaktus

Ved bukten

Fint sted

Fra sidegaten

Været var strålende, denne kvelden ruslet vi til en restaurant som het Sardinella. Det var en nydelig søndag kveld.

Hedda klar for kvelden

Mild aften

Dagen etter skulle vi på tur og se mer av Malta, så det ble en ganske tidlig kveld. Men vi gav oss tid til å nyte den vakre kvelden.