fredag 5. august 2016

Kjøretur i England juli 2016, del 5

Torsdag 28. juli sjekket vi ut fra hotellet, det regnet da vi satte oss i bilen. Klokken 09.00 kjørte vi  videre fra Wadebridge. Nå krysset vi over fra Cornwall til Devon. Vi kjørte langs veier med grønn vegetasjon, iblant med trær som la grenene som et grønt tak over veien. Så kom vi ut i mer åpne omgivelser. Det første jeg så var tårnet på en kirke.

Passerte her

Landsbyen vi kjørte gjennom het Milton Abbmot. Vi kjørte forbi porten til Dartmoor fengsel, det største på de britiske øyer. Det var regn og tåke, akkurat passelige kulisser da vi passerte et dystert fengsel.

Fengselsporten

Vi bestemte oss for en kaffe, og stoppet ved hotell Two Bridges. Der kom vi inn i en hyggelig resepsjon, mest som en stue. Vi satte oss i en stor sofagruppe og fikk servert det hver av oss hadde lyst på. Det regnet også da vi kom ut til bilen igjen.

Kaffe på Two Bridges

Vi dro videre

Da vi kom ned i lavlandet var tåken forlengst lettet. Neste overnattingssted var Exeter, dit kom vi klokken 13.00, og tok inn på hotell Merkure, et ganske fint hotell. Så fort alt var klart, ville vi ut og se på byen.Det første jeg så var den staselige katedralen som er bygd i gotisk stil, og ble ferdig rundt 1400. Den er sete for biskopen i i Exeter. Jeg gikk inn og så på de flotte glassmaleriene, og på taket som har den lengste hvelvingen i England.

Katedralen
 Flotte glassmalerier

Taket

Exeter er administrasjonsby for grevskapet Devon. Fram til 1900 var Exeter det nederste stedet en kunne krysse elven Exe, og ble derfor handelssted. Først ble varer fraktet på lektere, så ble det anlagt en skipskanal så større skip kunne seile helt inn til byen. Da dampskipene kom og båtene ble større, ble det ikke mulig lenger. I dag er det fritidsbåter som bruker kanalen.

Fra Exeter

I Andre verdenskrig ble Exeter bombet av tyskerne i 1942. Mye av sentrum ble jevnet med jorden, byen ble bygget opp igjen i 1950- årene. Vi stoppet opp ved St. Cathrines kapell og Alshouses som ble grunnlagt 1457 av Canon John Stevens, senere utvidet, men ble bombet i 1942. I stedet for å rive det som stod igjen, står ruinene der som et minnesmerket.

Ruinene som minnesmerke

Klokken ser vi øverst

Vi så det eldste bygningen i Exeter: Mols Coffee House.Vegg i vegg med den står St. Martin kirke som klarte seg da byen ble bombet.Jeg var en snartur inn i kirken.

Eldste bygningen i byen

Kirken
Inne i kirkerommet

Vi spiste lunsj på uteserveringen til Royal Clarence hotell. Her spilte den ungarske komponisten Liszt to kvelder på rad i sin samtid.

En del av Royal hotell

Vi spaserte oppover mot bymuren. Rougemont Castle ble bygd i det nordlige hjørnet av den romerske bymuren rundt 1068. Et av vakttårnene står her, og vi spaserte langs muren.

Vakttårnet

Fra den romerske muren

Senere på dagen gjorde vi oss klare for middag, og gikk til området ved elven, der ville vi spise. Ved elven er et idyllisk område, og vi gav oss god tid der i den nydelige kvelden.

Venter i resepsjonen

Idyllisk ved elva

Masse svaner

Padlere i full driv

Vi spiste italiensk middag på Venezia. En flott dag i Exeter gikk mot slutten.

Middag

Neste morgen som var fredag 29. juli, sjekket vi ut fra Mercure hotell. Alle satt klare i bilen og Stephen ved rattet som vanlig da vi kjørte videre fra Exeter. Vi fortsatte å kjøre i Devon, men nå i mer kupert terreng. Så kom vi til Dorset, og nå regnet det. Jeg så mange trær, mest som små skoger, på markene beitet mange sauer.

Grønt landskap

Vi gjorde et stopp ved West Bay. På dette stedet ble serien Broadchurch spilt inn. De andre gikk opp på klippen for å se på utsikten, jeg nøyde meg med en tur på piren, satte meg på en benk og så på klippen og havet. Vi var også inn i den lille butikken som også er brukt i serien. Et interessant stopp.

Klippen og stranden
Butikken

Målet for turen denne dagen var Brighton, det var siste sted, her skulle vi overnatte i to netter. Da vi kom fram, sjekket de fleste av oss inn på Hilton. Så fort det var gjort gikk vi en tur for å se på byen. Flere hadde vært her før, men dette var mitt første besøk i Brighton. Først gikk vi lans strandprome naden og ut til piren.

Hotell Hilton
 På strandpromenaden
Ung dame på piren

Vi gikk en liten runde i sentrum og så på rådhuset, vegg malerier og fikk et første inntrykk av byen.

Rådhuset

Veggmaleri

Denne kvelden spiste fire av oss tapas til middag på restaurant Solera, og fikk mange gode småretter. Kvelden ble avsluttet i baren på Hilton.