fredag 5. august 2016

Kjøretur i England juli 2016, del 6

Lørdag skulle vi se mer av Brighton som er en kystby i East Sussex. Sammen med Hove danner de sammen et urbant område. I 2000 fikk de i fellesskap status som city. Helt opp til det 18. århundre var Brighton en liten fiskerlandsby. I 1753 kom doktor Russel fram til at det var helsebringende med sjøbad, og slo seg ned i byen.Da trakk rike og syke for å nyte sjøluften. Innen 1780 hadde store hus blitt bygd, Brighton ble en fasjonabel badeby. Men denne morgenen var ikke mange å se på stranden.

Fra stranden

Først ville vi se den kjente Royal Paviljong. Tidligere tilhørte den kongehuset. Den ble bygd som et feriehus ved havet for kronprinsen. I 1849 ble bygningen solgt av staten til byen Brighton. I dag brukes den til banketter, kurs og brylluper. Det var mye fine blomster og busker ved bygget, og jammen viste et ekorn seg også. Stilen er indisk- gotisk, en storartet bygning.

Royal Paviljong

Fine blomster

Et ekorn også

Vi ruslet gatelangs og så på bygningene og folkelivet, samt artige reklamer.

Gatelangs

I Brighton

Nå skulle de andre shoppe, da ruslet jeg i retning hotellet. Da så jeg at kirken jeg så dagen før var åpen og gikk inn i St. Pauls Parish Church som ble bygd i 1848. Jeg satte meg en liten stund og studerte innredningen.

Kirken

Fra kirkerommet

Jeg passerte Grand hotell som ligger rett ved Hilton. I 1984 holdt det konservative partiet møte her, da sprengte IRA en bombe i nærheten. Meningen var å treffe Margaret Thatchers rom, men hun kom uskadd fra angrepet. Fire personer ble drept.

Grand hotell

Inne i resepsjonen på Hilton så jeg et brudepar som holdt på å gjøre seg klar, de fire brudepikene var der også. De gjorde tegn til at jeg bare kunne ta bilder.

Klare for bryllup

Klokken 14. 00 gikk vi tre voksne damene til aftenoontea her på hotellet. Det ble en koselig stund med mye godt til teen.

Det smakte

Siden det var lørdag kveld, hadde vi bestilt bord på restaurant til kvelden. På vei til restauranten møtte vi en som snart skulle gifte seg, venninnene som var sammen med henne hadde det svært morsomt. Vi spiste middag på Browns.

Vordende brud

Søndag 31. juli var avreisedag. Men vi hadde god tid etter vi hadde sjekket ut fra Hilton. Det var fint vær da vi kjørte fra Brighton. Siden vi hadde så god tid, kjørte vi en tur til Beachy Head ved Eastbourne. Der parkerte vi og gikk for å se på utsikten. Hvite klipper stupte i havet.

Fin utsikt

En del solet seg

Så gikk turen mot Gatwick, to av oss skulle reise hjem først. Familien Burne skulle overnatte og reise dagen etter, og to skulle videre til Skottland og avslutte turen der. Vi sjekket inn i god tid, men flyet som skulle gå klokken 18.10, var en time forsinket. Om bord fikk vi opplyst at grunnen var at ved forrige flyging til Oslo måtte de snu tilbake til Gatwick rett etter avgang, for en person var blitt dårlig Vi fikk også beskjed om at mat som inneholdt nøtter ville ikke bli servert, og vi måtte ikke finne på å spise nøtter privat, for en av passasjerene hadde nøtteallergi. Men flyturen til Oslo gikk ellers fint. Turen i England hadde gått etter planen, Stephen var som en konge bak rattet, og opplevelsene var mange.

Flyturen gikk fint

Men i dag reiser jeg på en ny ukestur. Derfor kommer neste blogg ikke før søndag 14. august. Da starter fullt referat.