onsdag 17. august 2016

En ferieuke på Malta august 2016, del 4

Onsdag morgen 10. august skulle tre av oss bli med på turen: Den sørlige rute. Klokken 09.20 skulle vi hentes på hotellet med Hop on- buss. Bussen var litt forsinket, men kom etter en liten stund. Solen skinte og det var varmt.

Venter på bussen

I Valletta skiftet vi buss til det vi trodde var Sørlig rute. Ved hovedstaden passerte vi små krigsbåter som lå ved kai, nå ble de også brukt i jakten på illegale flyktninger. Utenfor Valletta passerte vi fotballstadion igjen, og nå fikk jeg et bedre bilde. Vi kom også forbi små avlange kaserner fra Andre verdenskrig, nå brukt blant annet til butikker.

Fotballstadion

Tidligere kaserner

Vi kjørte også gjennom samme by som på nordlig rute, den som var pyntet med blå girlander, men nå var også satt ut statuer av helgener og Jomfru Maria, nå et mer religiøst preg. Da vi stoppet ved Mdina som var den første hovedstaden på Malta, ante vi uråd og spurte sjåføren. Ja, vi var på nordlig rute. Vi skulle gå av der og følge bussen som stod der tilbake fire stopp og gå av ved havna.

Byen som var pyntet

Tilbake i Valletta kom vi oss på rett buss som stod klar på havna. Mens vi ventet på avgang studerte vi Grand Harbour som er en naturlig havn, og er blitt nyttet helt fra romertiden, og før det. Dette var basen for Malteserordenen, og senere for britene. På 1500- tallet ble havnen ødelagt av en kraftig tornado, 600 mennesker døde, og en hel handelsflåte ødelagt. Havnen ble også bombet kraftig i 1940 under Andre verdenskrig. Nå lå her to cruiseskip.

Venter i Grand Harbour

Jeg tok også bilde av utsikten til bebyggelsen i nærheten. Bygningene har ofte de innebygde balkongene.

Bebyggelse ved havna

Endelig startet sørlige rute og vi kjørte ut av Valletta og videre sørover. Landskapet var ofte dyrket i terrasser. Særlig syntes jeg fiskerbyen Marsaxlokk var idyllisk med alle båtene på bukta. Navnet på byen er pussig, det sies blant annet at navnet kommer fra den tørre vinden Sirocco som blåser fra Sahara.

Dyrket også vindruer

Idyllisk liten by

Vi kom til området ved Blue Grotto, nå kjørte vi opp i høyden i berglandskap, så ned derfra mot havet. Ved sjøsiden skulle det være en rekke grotter ved foten av bergene som ligger her på sørsiden av Malta. Men vi gikk ikke av bussen, vi ville være med hele runden.

Utsikt til grotteområdet

Vi kjørte i retning mot Valletta og passerte varierende landskap. Både steder de dyrket forskjellige frukter, og steder med de typiske lyse steingardene.

Variert landskap

På denne sørturen kom det på Hop- on bussen nesten til håndgemeng mellom flere av passasjerene, særlig to italienere. Det startet med at en mann reiste seg og nektet å sette seg så de andre i nærheten også fikk tatt bilder. Vi satt rett bak dem og ble vitne til hele opptrinnet. Heldigvis gikk de av rett etterpå. Vi gikk av bussen i Valletta, og tilbake i hovedstaden møtte vi de andre som kom rett fra hotellet. Vi spaserte i hovedgaten Republic Street.

I hovedstaden

Hovedstaden har knapt 7000 innbyggere. Et ordtak sier at: Valletta er en by bygd av gentlemen, for gentlemen. Byen ble grunnlagt i 1566 av Jean de Vallette, stormester for Johanitterordenen, også kalt Malteserordenen.  Valletta er preget av barokkarkitektur, men har også andre stilarter. Valletta ble svært skadet etter bombing i Andre verdenskrig.

Fra Valletta

Vi så Rettsbygningen, den gamle ble bombet under Andre verdenskrig, men bygd opp igjen i 1960- årene i klassisk stil. Foran Nasjonalbiblioteket tronet dronning Victoria på en sokkel, hun var i sin tid også statsoverhode for Malta.

Rettsbygningen

Dronning Victoria

Jeg besøkte Basilica of Our Lady Mount Carmel. Kirken er fra 1570, men ble også sterkt skadet under Andre verdenskrig. Etter 23 års ombygging ble den åpnet i sin nåværende form i 1981. En staselig kirke også inne.

Basilicaen

Fra kirkerommet

Men nå var det tid for pause, jeg valgte en lekker is, og gjett om den smakte. Vi satt på uteserveringen på: Caffe Cordina. Jeg kikket inn i kafeen som hadde en elegant innredning, særlig taket.

Tid for is

Se på det taket

Jeg var innom en kirke til i Valletta, den heter: Church of St Fransis of Assisi. Den ble bygd i 1598  av Fransiskanerne, men ombygd i 1681.

Framsiden på kirken

Vi tok taxi tilbake til hotellet, for vi bodde bare 20 min. unna Valletta. Det var tid for avslapning ved bassenget. Om kvelden ble det middag i området, og jeg prøvde den maltesiske fiskesuppen som var god. Så tilbake til hotellet der vi skulle se skybaren, men den var mye mindre enn jeg trodde. Vi tok bare bilder av utsikten før vi tok heisen ned igjen.

Utsikt fra skybaren

Vi gikk tilbake til uteserveringen som vi likte best på hotellet, her var god utsikt og fint å sitte i den
milde kvelden.

Hedda

En interessant dag snart over