mandag 1. august 2016

Kjøretur i England juli 2016, del 1

To av oss som skulle bli med på turen startet med fly fra Gardermoen lørdag 23. juli. Flyturen tok en time og 50 minutter. Fin flytur med kun en anelse turbulens. Ute ved kysten av England fløy vi over en skog av Vindmøller. Det så ut som en masse hvite prikker under vår utsikt langt oppe i skyene.

Fin flytur med Norwegian

Vindmøller

Fra Gatwick flyplass tok vi buss til Oxford, siste biten til hotellet tok vi taxi. Det lå litt i utkanten av byen. Nå møtte vi fire til som skulle med på den ukelange bilturen, og vi dro inn til sentrum.

På bussen til Oxford

I sentrum møtte vi de to siste som skulle bli med på turen, altså var vi åtte i reisefølget. Nå ble vi enige om å spise i den kjente kokken Jamie Olivers pizzarestaurant i Oxford. Det smakte utmerket.

Her spiste vi

Kjent sted

God pizza

Vi ruslet litt gatelangs før vi tok en tidlig kveld. Dagen etter skulle vi se Oxford. Jeg hadde vært i Oxford før, men det var i 1998, så det var en del år siden.

Gatelangs

Dagen er over

Søndag morgen startet med frokost. Så ut for å se Oxford som ligger i grevskapet Oxfordshire. Oxford er hjemby for det eldste universitet i den engelsktalende verden. University of Oxford.

Frokost

Byen har om lag 160 000 innbyggere, og er preget av universitetet og de mange collegebygningene som for det meste har gotisk stil. Rådhuset var også stilig.

Rådhuset

Det vitenskapelige bibliotek

Sukkenes bro

I Sheldonian Theatre foregår noen av de sermonielle aktiviteter på universitetet i Oxford.

Teateret

Nå kom vi til een enormt stor bokhandel som heter Blackwell. Den ble grunnlagt i 1897 av B. H. Blackwell, det ble senere til en stor kjede med mange butikker. Denne vi besøkte var enormt stor. Sikkert den største i Europa.

Utenfor bokhandelen

Masse bøker å velge i

Vi gikk langs alle de erværdige bygningene og tok bilder her og der. Vi så Saxon Tower som er en del av tårnene til den opprinnelige over 1000 år gamle bymuren.

Fra en av de fine universitetsområdene

Saxon Tover

Vi besøkte St. Michaels kirke som står helt inntil det gamle tårnet. Den  hadde et fint kirkerom.

Ute

Inne

Vi tok en pause på The Head of the River

Vi spaserte langs muren på universitetsområdet, og denne strekningen ble kalt: The dead mans valk.

Etter lunsj ville vi på en båttur på elva og fordelte oss på to båter. Vi ble staket av sted i et naturskjønt område.

Fin tur

De andre passerer oss

Det ble en flott dag i Oxford, og vi avsluttet med en god middag, og senere dessert på en pub.