onsdag 17. august 2016

Ferieuke på Malta august 2016, del 5

Torsdag skulle fire av oss damene på tur til øya Gozo. På svingdøren en går ut og inn på hotellet står en liten figur, denne morgenen tok jeg en ekstra runde i døren for å få foto fra rett vinkel.

Figuren i døren

Bussen kom presis og hentet oss 09.20. Vi satt i andre etasje med vind i håret og god utsikt. Vi kjørte nordover og passerte også landskap med de lyse gjerdene i stein kalt Limestone. Så gikk turen mot havet.

Landskap
Vi kjørte mot fergekaia

Fergeturen over til Gozo tok om lag 20 minutter. Gozo er den nest største av de maltesiske øyene, og her bor ca. 31 500 mennesker. Øya har 16 landsbyer, og hovedstaden heter Victoria. Da vi kom fram, stod en Hop on- buss og ventet på oss. Som vanlig satte vi oss i andre etasje.

Vi er på Gozo

Vi så på det varierte landskapet, og hørte i hodetelefonene at de dyrket frukt og poteter, men mest tomater som de eksporterer. De plantet en blå blomst på de dyrkede feltene, den gir tomatene god smak, gir næring til jorda, og ikke minst avskyr insektene denne blomsten.

Variert landskap

De dyrker forskjellig

Kjekt på taket

Bussen gjorde et stopp ved et senter der de solgte forskjellige ting som de laget på Gozo. Det var også smaksprøver visst man ønsket det. Jeg kjøpte kun en pakke med tre små suvenirflasker med likør som er spesiell for øya.

Senteret

Suvenir fra Gozo

Så ut i bussen igjen

Vi kjørte i høyden og så ned til idylliske badestrender, og kjørte gjennom småbyer med trange gater så vidt bussen kunne passere. Folk gikk av bussen på stoppesteder de ville besøke, eller kom på.

Fin utsikt

Trange gater

Så kurset vi mot området ved Dweja Bay, der ligger det berømte Azure Window. Det er en naturlig bue i kalkstein, den ble til etter at to kalksteinsgrotter kollapset. Denne buen brukes i TV- serien: Games of Thrones. Vi gikk ikke av bussen, jeg så buen, men fikk ikke rette vinkel med fotoapparatet. Men jeg har jukset litt.

Azure Windows

Et bedre bilde

Nå kjørte vi mot hovedstaden Victoria som ligger på en høyde. Der vi gikk av bussen så jeg fine blomster, og en statue av en jente som jaget fugler.

Vakre blomster

Statuen

Victoria har en befolkning på om lag 6 900. Området har vært bebodd helt siden neolittisk tid, det er før pyramidene i Egypt ble bygd. Hovedstaden er også kjent under navnet Rabat, det er navnet på det gamle sentrum. Vi spiste lunsj i Victoria. Så spaserte vi litt rundt i sentrum.

Fra hovedstaden

I Victoria

Jeg så en kirke som het St James kirke, men den var stengt. Vi gikk tilbake til bussparkeringen og ventet på en buss som skulle kjøre oss til fergekaien. Mens jeg ventet tok jeg selfi, samt bilde av lekre blomster.

Kirken

Blomster

Selfi

Tilbake på Malta stod en Hop on- buss klar og kjørte oss tilbake til St Julians. På veien så vi på
landskapet, og vi så av de små vanntårna med flagg på taket. Et sted så jeg en mann som hold på å vaske en hest i havkanten.

Dyrket mark

Vanntårn

Hesten i havkanten

Vi kom tilbake til hotellet etter en fin tur på Gozo, jeg syntes det var lærerikt å se øya. Før vi gikk til middag ble vi bedt på ost og vin oppe på den andre balkongen. Hedda tok imot.

Før middag

Vi spaserte til restauranten Cuba. Kvelden var som hver eneste dag varm og fin. 6- 7 unge jenter satt ved et nabobord, plutselig reiste de seg og kauket. Enten hadde de sett en katt eller en mus under bordet, men det roet seg. Denne kvelden ble også en fin avslutning på en strålende dag, månen var snart i full størrelse.

Mild kveld

Siste del kommer i morgen.