mandag 21. august 2017

Sommertur 2017, del 10, august 2017

Torsdag 10. august skulle båten være til sjøs, vi var på vei tilbake til cruisehavnen ved Roma. Da jeg så ut i 09.00- tiden så jeg et opprørt hav. Jeg prøvde å åpne balkongdøren, men det blåste slik at jeg måtte lukke den igjen.

Det blåser

Ved frokosten satt to av oss ved et vindu og så ut på bølgene som hopet seg opp i små bølgedaler med hvitt skum på toppen. Etter hvert roet det seg litt, jeg tror kapteinen slo av på farten og det hjalp, for båten gikk roligere i bølgene. Jeg nyttet tiden på lugaren og lese. Senere ble det bedre, og vi spiste lunsj på akterdekk. Etter hvert passerte vi blant annet Sardinia.

Vi ser i Sardinia

Nå kunne vi nyte solen på soldekk igjen, og flere av passasjerene var på beina igjen. Jeg fikk høre at mange hadde vært sjøsyke. Men nå gikk livet på båten sin vante gang. Da tiden var inne, gikk vi til vår siste middag på cruiseskipet. Under middagen kom servitørene rundt og takket for laget. De hadde oppfylt våre ønsker. En av damene ville ha mer grønnsaker til hovedretten, det fikk hun hver dag. Dina likte best potetmos til hovedretten, det fikk hun. Så vi viftet med serviettene da de gikk rundt i matsalen.

Servitørene hilser

En fikk alltid ekstra grønnsaker

Dina fikk potetmos også i dag

Ved middagen

Senere gikk vi rundt i salongene og så på livet, og satt en stund i en av barene. Men noen av oss avsluttet kvelden på våre balkonger, for nå var vinden stilnet og havet rolig. Månen skinte, nå var det slik vi var vant med på cruiset.

Etter middag
Måneskinn

Neste morgen 11. august måtte vi tidlig opp, for vi skulle dra fra båten rundt kl. 09.00. Bagasjen hadde vi satt utenfor lugardøren før kl. 23.00 kvelden før. Vi hadde bare håndbagasjen. Nå lå vi i cruisehavnen i Civitavecchia, og vi spiste frokost på akterdekk.

Utsikt mot cruisehavnen

Frokost på akterdekk

Så sjekket vi ut fra båten, lugarkortene kunne den som ville beholde, jeg tok med mitt, for det skal i album som skal lages om turen. Jeg liker å ha noe håndfast, ikke bare bilder på data. Vi gikk på land, og i et digert rom på land hentet vi koffertene. Det var lett å finne dem, for vi hadde et nummer å se etter. Etterpå ble det litt ventetid på en stor taxi som vi hadde bestilt på forhånd. Den kom til oppsatt tid.

Vi venter på taxi

Trim mens vi venter
Litt til

Da bilen kom, så vi et siste glimt av cruiseskipet Reflektion, før vi tok plass i taxien og kjørte mot flyplassen i Roma, den samme som da vi kom. Vi hadde god tid på flyplassen, vi kunne rusle rundt å se på varer, eller bare slappe av. Kanskje spise is, det var stort utvalg av.

Lite glimt av cruisebåten Reflection

Utvalg av is på flyplassen

Vi lettet med et ekte Norwegianfly klokken 14.20, en halv time forsinket. Også nå la flyet seg litt på siden for å komme inn i rett bane, det liker jeg som nevnt ikke, men snart gled vi fint over himmelen uten noe turbulens. Vi landet trygt på Gardermoen. Sommerturen 2017 var over. Vi hadde hatt noen kjekke dager i Roma, og et hyggelig cruise med skipet Reflection, og besøkt flere spennende havner. Været hadde mesteparten av tiden vært flott, kanskje litt for varmt iblant. Alle deltagerne sa de likte turen, nå satt vi igjen med masse bilder og minner.

Vi drar fra Roma, eventyret er over