torsdag 17. august 2017

Sommertur 2017, del 6, august 2017

Det var lørdag 5. august og denne dagen skulle skipet være til havs. Dermed ingen utflukter eller tidsfrister som skulle holdes. Jeg spiste frokost alene fra vår reisegruppe, og fant et ledig bord ved et vindu med fin utsikt til havet.

Frokost

Senere kom de andre, flere hadde vært på trimrommet og trenet. Senere da jeg passerte gjennom Game On rommet så jeg tre fra familien sitte ved et av bordene og spilte.

Spill på gang
På soldekk var solen så skarp at jeg valgte å rusle rundt på båten eller sitte på balkongen ved lugaren og lese. Men jeg gikk ikke glipp av lunsjen, eller kaffen og kakene. Som fortalt hadde noen av oss balkong ved siden av hverandre. Da vi satt der før middag, kom plutselig en stim med delfiner som hoppet og spratt og lekte seg i de små bølgene båten laget. Det ble god underholdning, men ikke lett å ta foto.

Delfiner

Rett ved båten

De lekte i kjølvannet

Etter middagen var vi blant annet innom der folk svinget seg i dansen. Mange var flinke, andre ikke særlige danseløver. Jeg måtte bare beundre en dame som ikke brydde seg om det, hun stod på samme flekken og bare trødde opp og ned, så vidt hun beveget seg. Skipet hadde kurs mot Malaga.

Folket danset

Da jeg gikk ut på balkongen neste dag som var søndag 6. august, lå vi til kai i Malaga. Båten lå i Cruisehavnen rett ved byen. Der lå et annet cruiseskip også. Folk var alt på vei på land, noen hadde sikkert bestilt utflukter.

I havn

Vi skulle først til frokost, så ville vi gå på land. Vi skulle bare spasere i Malaga på egen hånd. Jeg hadde vært her før, men ikke sett byen skikkelig. Først besøkte vi den mektige Katedralen, et imponerende bygg påbegynt på 1500- tallet 0g avsluttet på 1700- tallet. Mektig også inne med høye hvelvinger og flott utsmykning. Det var orgelmusikk som tonet i kirkerommet mens vi ruslet rundt,  det var høytidelig inne i Katedralen.

Katedralen i Malaga
Inngangen
I kirkerommet

Fin utsmykning

Vi gikk i smale gater og kom til stedet den berømte maleren Pablo Picasso ble født i her i Malaga i 1881. Han døde i 1973. Her var museum, men vi var ikke inn. Malaga er en av de eldste byer i verden. Historien strekker seg langt tilbake i tid, fønikerne grunnla byen i 770 før Kr.

Smale gater

Picasso er født her

Her står det

Vi passerte ruiner

Malaga er både en by og en kommune, og hovedstad i Costa del Sol, samt i provinsen Malaga.  Selve bykjernen har 600 000 innbyggere. Tar en med hele byen blir det 1,6 millioner. Malaga tilhører Anda lucia- regionen som er den sydligste av alle Spanias regioner.

Gatelangs

Arabiskinspirert?

Vi kom til den mer moderne deler av byen og i en gate var strekt en baldakin som sikkert skygget for sol og var som paraply når det regnet.

Gate med baldakin
Kunstverk

Vi spaserte langs en park med mange fine blomster og trær. Rett over gaten så vi Parlamentet, og vi så i tyrefekterarenaen. Den er jeg ikke særlig glad i. Det er deres kultur, men jeg synes synd på oksene. Vi gikk til enden av parken og så ned til stranden.

Fine blomster
Fra parken
Parlamentet

Det var varmt og før vi gikk tilbake ville vi ha en pause, og bestemte oss for å gå inn i hagen på
hotell Miramar. Det var et flott sted og hyggelig å sitte ute i hagen og nippe til en forfriskning.

Flott inne
Koselig i hagen
Klar til å gå

Vi gikk fra det fine hotellet og spaserte langs stranden tilbake til båten. Noen av ungdommene var på stranden og badet. Om bord gikk vi til lunsj.

Stranden

Da vi kom om bord, var en av rutene ved lugarbalkongen knust. Det kom folk fra mannskapet for å se skaden. De sa at slikt hadde skjedd før når temperaturene ble høye. Nå kom det folk og ordnet det. Det gikk raskt og snart var en ny rute på plass.

Raskt arbeid

Denne kvelden gikk jeg på show før middagen. Det var musikk fra musicals. De var flinke å synge, men jeg savnet litt dans.

Fra showet
Flinke sangere

Det ble en god middag som vanlig med tre retter. Senere var det full rulle ute på dekk der folk danset og hadde det gøy. Snart var også søndagskvelden over. Båten hadde kurs for Gibraltar