søndag 20. august 2017

Sommertur 2017, del 9, august 2017

Det var torsdag morgen 9. august. Båten lå i havn i Ibiza da jeg våknet. Fra balkongen så jeg det var skyet og vind, men det regnet heldigvis ikke. Her lå et cruiseskip til, og jeg så en borg oppe på en ås.


I havn på Ibiza

  På Ibiza hadde jeg aldri vært før, jeg gledet meg til å se Ibiza by her skipet ligger i havn. Så fort frokosten var over, ble det landgang. Først tenkte vi å ta taxi inn til sentrum, men køen var lang, og da det kom til krangel mellom  noen som snek i køen foran en som hadde stått i kø en stund, gikk vi tilbake til shuttlebusskøen, og det gikk ganske raskt å komme seg av sted til byen.

Hedda i Ibiza by

Vi spaserte langs havnepromenaden der vi først så to store ferger ved kai, så kom vi dit de største privatbåtene lå. En sølvgrå var mye større enn de andre. Helikopteret stod klar på akterdekk.

Ved havnen

Stor privatbåt

Vi måtte stoppe opp å se på dette flytende slottet som het: Radiant. Båtens eier var en arabisk forretningsmann fra Dubai. Båten kostet 280 millioner dollar. Det blir mye norske penger. Båten har 10 soverom og plass til 20 gjester. Mannskapet var på 44 personer.

Luksusbåten

Men nå skulle vi se Ibiza by, og gikk oppover mot gamlebyen. Ibiza er den tredje største øya i Balear øygruppen i Middelhavet. Største byen på øya er der vi nå var, Ibiza by. Her bor nå om lag 142 000 personer. Ibiza har vært under mange land og herskere, både fønikere, grekere, og romere, så span jolene. Hele Balearene fikk selvstyre da demokratiet kom til Spania i 1970- årene. Største inntekten til Ibiza er turisme. Ibiza er regnet som en party- øy. Vi gikk i smale gater, mange butikker, vi var innom for å se.

Smale gater
Mange butikker

Vi spaserte oppover mot borgen som skal være fra 1600- tallet. Borgen, eller fortet var viktig for å holde borte pirater og andre fiender.

Mot borgen

Oppe ved borgen

Etter å ha sett på borgen og gatene ovenfor, ruslet vi tilbake. Nå så vi etter et sted å ta en pause. Vi satte oss på en utekafé med utsikt til området ved borgen.

Området ovenfor borgen
En av gatene
På vei ned
Her tok vi pause

Vi ruslet nedover byen igjen mellom smale, pittoreske gater, på noen av de små balkongene tørket de klær. Et sjarmerende strøk i Ibiza by.

Pittoreske gater
På vei tilbake

Vi var kommet ned til strøket der vi startet. Jeg så en festlig statue jeg måtte forevige, og jeg la merke til et fargerikt skilt på en vegg. Men nå startet det å regne, så vi skyndte oss mot busstoppet ved havnen og tok shuttlebussen tilbake til skipet. 

Statuen
Festlig skilt
Dina og Hedda

Tilbake på skipet var lunsjen over, men vi nådde i de gode kakene, så det ble kaffekos. Jeg tok pause på lugaren. Etter en stund gikk jeg opp på dekk, så og hørte det var underholdning ved bassenget. Men hvor var de andre? Til slutt så jeg en fornøyd gjeng oppe i et av boblebadene.

Underholdning ved bassenget


Gjengen i boblebadet

Klokken 19.00 var utseilingen. Været var grått og det blåste en del. Jeg så losbåten som dro tilbake til havn. Før middag satt jeg en stund på lugarbalkongen og så på havet, det var røffere i dag enn før på turen.

Utseiling fra Ibiza

Losbåten

Vi spiste vår nest siste middag om bord, maten som vanlig nydelig. En av sjefene og en av kokkesjefene kom rundt og hilste på ved bordene. 

Før middag
Byrnedamene

Ved middagen
Etter middagen gikk vi til der det ble arrangert Silence  disco. Folk fikk utlevert hodetelefoner med forskjellig musikk, dermed sang og danset folk etter helt forskjellig rytme. Det var morsomt å se på.
Det var mørkt i salen og hodetelefonene lyste opp. Så ble det forskjellig type underholdning, før mer  disco. Jeg så en stund på livet, men trakk meg tilbake til lugaren, lette fram Hamsun, og overlot kvelden videre til ungdommen.

Disco i mørket

Underholdning

Til og med en havfrue

Akrobater

Siste del om dette temaet kommer i morgen.


  

   


  










   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar