onsdag 16. august 2017

Sommertur 2017, del 5, august 2017

Neste havn var Barcelona. Torsdag 3. august så vi innseilingen mens vi spiste frokost. Her skal båten ligge til kai i natt, og ikke gå videre før ut på dagen i morgen, dermed får vi to dager i Barcelona. Det er ok enda jeg har vært her minst to ganger før. Barcelona er Spanias nest største by med knapt 1,7 millioner innbyggere. Det var varmt rundt 30 grader, så ungdommen ville til stranden og bade i sjøen, dermed slo vi lag etter som ønskene var.

Utsikt fra båten

Noen av oss tok først shuttlebuss inn til strøket nær havnen, der ruslet vi litt før vi delte lag igjen. Noen satte kurs mot Barcelonas strender, to av oss tok taxi til strøket ved hovedgaten La Rambla. Svært mange turister i gatene, særlig i hovedgaten. Varmen gjorde at vi søkte ly i noen butikker.

I strøket ved havnen
Statue

På la Rambla

Vi stoppet opp og så på et teater og en av de mange fine fontenene. Så tok vi taxi til stranden der flere fra reisegruppen var og badet. De hadde sett mye rart i timene de hadde vært der, særlig hadde de lagt merke til da politiet kom, da flyktet mange av selgerne, og de hadde sine gjemmesteder. Noen av varene var gravd ned i sanden. De gikk ut ifra dette var folk som ikke hadde gyldige papirer, eller av andre grunner fryktet politiet. Vi søkte ly i en strandbar, for solen var ikke nådig.

Et teater
Fin fontene

Strandbaren

Tilbake på båten var det vanlige aktiviteter før vi gjorde oss klare for middag. Vår faste spisetid var 20. 45. Da var vår hoved kelneren på pletten med menyen, hjelpekelneren var klar, til slutt kom vinkelneren. Vi hadde god service.

Stephen og døtrene

Etter måltidet tok vi heisen til 14. dekk, der var flamencoshow på scenen ved bassengene. Etterpå var det dans, og både unge og eldre kastet seg inn i dansen. Enda en kveld gikk mot slutten.

Flamenco

Etterpå dans for alle

Neste morgen våknet jeg i Barcelona som er en av Europas viktigste havnebyer. Den ligger her ved Middelhavskysten 120 km sør for fjellkjeden Pyreneene. Fra balkongen så jeg inn til byen og midt i så jeg den kjente kirken Sagrada Familia som ble påbegynt i 1883, men som ennå ikke er ferdig. Den har jeg sett på nært hold de andre gangene jeg var i byen. I dag skulle to av oss inn til Gaudiparken og tok taxi dit. Ved inngangen så jeg hus i den bølgende stilen som er typisk Gaudi, det ser ut som hus fra eventyr.

Inngangen til Gaudiparken

Gaudistil

Vi ruslet mot høyden av parken som er åpen for alle. Vi hadde ikke kjøpt billetter på forhånd, og køen var lang for å komme inn i den delen, vi nøyet oss med resten. Mye spesielt å se. Alt i typisk stil av Gaudi.

Under tak

Blomsterkrukker
Søyler

Plutselig så vi en hodeløs mann i all kunsten, han måtte jeg hilse på. Her oppe i parken var unik utsikt  ned til byen. Vi ruslet nå nedover mot utgangen og tok taxi til gamlebyen der vi møtte flere fra reisegruppen.

Hodeløs

Fin utsikt

Grønt område

På vei nedover

Fra gamlebyen

I gamlebyen måtte vi ta en pause i varmen. På plassen ved uteserveringen var et sølvfarget kunstverk som minnet om en binders på kant. Vi spaserte videre i gamlebyen.

Kunstverket

Mads i gamlebyen

Vi spaserte mot hovedgaten og kom da forbi et hus med kunst av Gaudi på taket. Det var varmt, så det ble en ny pause på La Rambla. Artig å sitte og se på folkelivet.

Kunst på taket

Pause på La Rambla

Vi dro tilbake til båten i god tid før den skulle gå, og klokken 17.00 seilte vi ut fra Barcelona. Senere  gikk jeg rundt og så på livet om bord. Fra balkongen så jeg delfiner som hoppet rett ved båten, men de var borte før jeg fikk tatt bilde. Etter middagen gikk noen av oss opp til baren på øverste dekk. Det var en strålende kveld, det var kvelden før fullmåne, en mild og nydelig sommeraften.