mandag 14. august 2017

Sommertur 2017, del 3, august 2017

Mandag 31. juli spiste vi vår siste frokost på hotell Genio i Roma. Nå skulle andre del av sommer turen starte. Vi skulle på cruise i Middelhavet. Fire fra reisegruppen tok taxi hele veien til cruise havnen, men fire av oss tok taxi til togstasjonen, derfra tog til Civitavecchia, derfra taxi siste biten til cruisehavnen. Det ble som vanlig en grundig prosedyre før vi fikk våre lugarkort og fikk gå om bord i Celebity Cruises Reflection. Jeg var fornøyd med lugaren som hadde balkong.

På toget
Nesten framme
Lugaren

Reflection er en stor båt, i drift fra 2012, og kan ta 3052 passasjerer. Skipet har 18 dekk, og er 315 meter langt. Lugaren jeg bodde på lå på 9. dekk. Nå møttes vi til lunsj som var på 14. dekk, det var bare å ta en av heisene. Mye god mat å velge i fra alle diskene. Senere satt jeg en stund på soldekk sammen med de andre mens jeg ventet på bagasjen som snart skulle stå utenfor lugardøren.

På soldekk

  Noen var i full bading

Da bagasjen kom, hengte jeg opp det som skulle i klesskapet, resten i skuffer og skap. Det er det fine med cruise, en har orden på alle bekledning. Før avgang var det pliktig oppmøte i det store teateret, der fikk vi all opplysning vi trengte om hvor vi skulle møte, samt forholde oss under en eventuell krisesituasjon. Båten skulle gå klokken 17.00, da var jeg og de andre klare på dekk og så da båten gikk fra Civitavecchia. 

Avseiling

Cruiset var i gang i strålende sommervær. Senere skiftet vi til middag, og til slutt fikk vi et stort rundt bord der alle åtte i reisegruppen hadde god plass ved måltidet. Spisesalen, eller restauranten der vi spiste middag var fin, særlig taket var dekorativt. Nå ble det valg mellom tre retter, forrett, hovedrett, og dessert. Men det ble en tidlig kveld med de fleste av oss, vi gikk bokstavelig talt til våre køyer.

Fint tak

Min dessert

Hedda ferdig med middagen

Neste dag var mandag 1. august. Jeg våknet i vår første havn som var La Spezia. Det er en by nord i Italia, og er hovedstad i provinsen La Spezia. Byen er en av de største italienske havnebyer, den ligger ved det Tyrrenske hav. Det er den delen av Middelhavet mellom Italias fastland, Sicilia, Sardinia, og Korsika. Jeg gikk ut på balkongen og så på utsikten. Mot venstre så jeg i byen, så jeg over ripen og mot sjøen så jeg noen av livbåtene, til høyre mot havnen.

Utsikt til venstre

 Livbåter

Litt av havnen

Vi spiste frokost på akterdekk før vi gjorde oss klare til landgang. Alle i familien ville besøke området Cinque Terre som nå er nasjonalpark, og står på UNESCO sin verdensarvliste. Dette besøket  hadde vi bestemt før vi reiste. Det er fem små landsbyer som ligger nær hverandre på Azurkysten. Det første historiske dokument om Cinque Terre er datert til 1000- tallet. Byene fra nord til sør: Monterosso al Mare, Vernazza, Comiglia, Manarola, og Riomaggiore. Vi tok shuttlebuss fra båten inn til La Spezia, taxi til togstasjonen og lokaltoget derfra. Vi skulle besøke tre av byene, og gikk av toget i Monterosso al Mare som vi skulle besøke først.

Vi er framme

Ser vi på bilde over, så går Azurstien rett ovenfor stranden, da kan en vandre mellom byene. Vi satte oss på en kafé, det var varmt , derfor viktig å få i seg noe å drikke. Det var mye folk på badestranden som lå ved foten av de grønnkledte dalsider og bratte berg som bakteppe.

Fra Monterosso al Mare

Det smakte herlig med kald drikke. Havet vasket sakte innover stranden. Jeg så på de fargeglade husene på stripen langs sjøen. Det sies at fargene er fordi fiskerne ville se sine hjem fra sjøen. Mads ville bade, så han for ruslende mot stranden. men vi kunne ikke være lenge, for vi hadde et tids skjema før båten skulle gå. Vi skulle besøke to byer til.

Mads skal på stranda

Fortsettelse i morgen.

 

   




   
  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar