lørdag 12. august 2017

Sommertur 2017, del 1

Sommerturen er over, og jeg sitter igjen med mange bilder og minner. Det blir en del blogger om dette temaet. Men først med begynnelsen. Vi startet grytidlig med fly fra Oslo fredag 28. juli med Norwegian, men det var et Easyjet fly som var innleid som stod klar. Alt gikk greit, men det var en del vingling på flyet gjennom skybankene før landing på Fiumicino flyplass i  Roma kl. 10.15. Vi var 8 personer fra familien på denne turen, og tok samlet taxi til hotell Genio. Rommene skulle vi få senere, vi satte fra oss bagasjen og gikk opp på takterrassen som hadde fin utsikt.

Fra takterrassen
Hotell Genio

Nå gikk vi ut i Den evige stad. Roma er ingen kystby, men ligger inne i landet fra Middelhavet. Roma er regnet for å være den første millionby ca. 200 år før Kr. De fleste av oss hadde vært i Roma før, men byen er verd flere besøk. Først gikk vi til Piazza Navona som er oppført på restene etter et sirkus fra første århundre. Så til Spanske trappen, og videre til Trevifontenen som er den største og mest berømte fontenen i Roma. Den er fra barokken. Her er det populært å kaste en mynt over  skulderen. Da sies det man kommer tilbake til Roma. Jeg gjorde det første gangen jeg var her, og nå stod jeg ved fontenen for tredje gang.

Piazza Navona

Spansketrappen

Trevisoforntenen

Det var svært varmt, rundt 30 grader, derfor var det viktig å drikke mye og ta pauser. Det krydde av turister, for nå var det høysesong. Men vi skulle bare ha et stopp på et par dager før reisen fortsatte videre. Nå gikk vi i gatene i Roma etter Google Maps. Vi besøkte også jødekvarteret, der hadde jeg ikke vært før i Roma. Men det ble ingen sen kveld, det var varmt og neste dag skulle vi se mer av  byen.

Gatelangs
I jødekvarteret

Lørdag 29. juli startet med frokost på hotellets takterrasse. Jeg var først ferdig til å utforske Roma, og ventet ved resepsjonen. Første på programmet i dag var Pantheon, alle guders tempel. Jeg hadde sett det før og vært inn, men da var det overskyet.

Frokost

Venter ved resepsjonen

Denne dagen var det strålende solskinn, dermed var det som en ren åpenbarelse og komme inn i Pantheon. Nå så jeg alt inne tydelig, alle dekorasjonene på veggene. Alt er opplyst gjennom et hull i taket som er 9 m i diameter. Da Michelangelo besøkte bygget på 1500-tallet, sa han at dette kunne ikke være gjort av mennesker, men av engler. Den berømte maleren Rafael er gravlagt her. Denne gangen var jeg heldig med besøket i Pantheon.

Pantheon

Lyset fra taket

Strålende byggverk

Videre kom vi til en kirke der jeg tok en rask tur inn, der var messe, derfor måtte jeg være diskré. Da vi spaserte videre i denne gamle, ærverdige by, kom den moderne tid forbi i rekke og rad.

Kirken

Fra kirkerommet

Moderne tid

Så var vi ved Colosseum som er verdens største amfiteater satt opp i år 80. Et utrolig bygg, men  mange grusomme kamper har funnet sted her mellom mennesker og ville dyr, menn mot menn og så videre, bare en overlevende stod igjen etter hver kamp. Jeg så bygget for tredje gang, men like interessant hver gang.