tirsdag 24. oktober 2017

På elveturer rundt om i verden, del 1

Blogginnleggene som kommer nå, startet med at jeg tenkte på elva jeg oftest passerte da jeg gikk trimturer der jeg før bodde på Sunnmøre. Iblant sammen med venninner som Marit, oftest sammen med Grete, vi gikk tur de fleste søndager. Vi gikk en tur som vi kalte "Rundt Skaret". Da passerte vi Øyraelva på vei oppover. Ofte gikk jeg alene og hørte elva buldre særlig etter stor nedbør. Men elva var ikke til bruk å seile på, bare se på fra bredden. Tanken gikk videre til turer på de store elver i utlandet. Den første jeg tenkte på var rundturen i Thailand høsten 1999. Vi landet i Bangkok, men kjørte ca. en time ut fra Bangkok, der overnattet vi på et hotell som het Rose Garden, det lå rett ved elva Maenam Nakhon Chaisi. Etter å ha hvilt oss et par timer skulle vi på elvetur, og tok plass i en gammel risbåt, nå tillaget for turister.

På en gammel risbåt

Vi fikk servert en velkomstdrink med en skvett thaibrennevin i, den nippet vi til mens vi kikket inn mot elvebreddene. Jeg synes det var eksotisk, dette var min første tur til Asia. Vi la til ved en brygge der vi matet karper som munkene alet opp der. Så spaserte vi opp et stykke og så et tempel, men var ikke inn. Jeg fikk sett en munk borte ved huset de sikkert bodde. Dette var mitt første møte med thailandsk kultur.

Tempelet
Munken

Dagen etter kjørte vi tilbake til Bangkok der vi skulle være et par dager. Det først vi gjorde der, var å bli med på en båttur på elva Chao Phraya, Kongselven. Den ligger ved byen og vi så både små fattigslige brakker, men også mer finere område.

Fra elvebredden

Senere fløy vi videre til Chiang Rai i Nord Thailand. Her ble vi med en tur oppover Kok- elva, vi skulle besøke en Lahu- landsby. På turen oppover elva passerte vi flere slike landsbyer der hyttene stod på påler.

Hytter på påler
 

Vi la til lands, og der stod en hel flokk med barn som sang til oss da vi kom på land. Vi gikk en runde ved hyttene, og jeg tenkte at her må en være født for å kunne leve slik. Men eksotiske omgivelser var det. Vi dro tilbake på elva og kom til slutt til stedet neste hotellet lå. Opp noen trapper, og nå kom vi til mer luksuriøse boforhold. På andre bildet under ser vi båten vi fulgte, den ligger ved kai,trappene fører opp til hotellet.

Velkomstkomiteen
Båten vi fulgte

Etter oppholdet i Nord- Thailand fløy vi tilbake til Bangkok, men kjørte videre derfra til byen Kanchanburi. Der så vi først brua over elven River Kwai, den kjenner sikkert mange fra filmen med samme navn. Etter det besøket dro vi til hotellet og sjekket inn. Jeg syntes det var svært eksotisk, for balkongene virket som de hang utover elva.

På broen over River Kwai

Utsikt fra balkongen

 Neste dag ble det båttur på elva i eksotiske omgivelser, og båtene så ut som små hus. Vi la til land et sted, så gikk vi oppover i terrenget, vi besøkte en bonde på toppen av åsen. Da vi kom tilbake til båten, ble det høve til å bade. Jeg nøyet meg med å vasse litt i elva. jeg syntes at alt var svært spennende.

Fint på elva
Oppover i terrenget

Kun vasse ved elvekanten

På den store Kina- reisen i oktober 2000 var vi også i Guilin. Her var vi på båttur på elva Li. Det var en stor opplevelse for naturen der er helt spesiell, særlig fjellformasjonene. Jeg snakket med Håvard og PC som nettopp har vært på tur i Kina, de sa også at Guilin var helt spesielt.

Utsikt fra båten 

Slik båt fulgte vi

Spesiell natur i Guilin

Del 2 i morgen.




  

  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar