søndag 1. oktober 2017

Reise i Indonesia, 3. del. 1. oktober 2017

Etter tempelbesøkene kjørte vi rett til flyplassen. Flyturen til Bali tok en time. Da landet vi på gudenes øy, der ble vi mottatt med blomsterkranser rundt halsen. Vi sjekket inn på Bali Beach hotell. Fra balkongen på rommet var utsikten til et paradis. Denne ettermiddagen ble mest brukt til å se på hotellet, hagen og havet. Hotellet lå nær stranden, fra balkongen både så og hørte vi bølgene bryte over revet rett bortenfor stranden. Denne kvelden roet vi ned på hotellet.

Bali, et paradis

Utsikt fra balkongen
Ved resepsjonen

Etter frokost neste dag skulle vi se på øya. Først skulle vi se et balinesisk hjem, jeg trodde vi skulle besøke et hus, men der tok jeg feil. Der var nemlig flere hus, blant annet en gjesteseng som stod for seg selv, den var ikke helt innebygd. På Bali er varmt, så de kan tillate seg å ha det mer luftig enn vi er vant til.

Balinesisk hjem

Seng klar for besøk

Et ånde- hus, eller sted for ofring var naturlig å se på Bali, slik også i dette hjemmet. Til tross for alle turistene som besøker øya har det lite påvirkning så langt på Bali. Befolkningen holder fortsatt på sin religion. Troen har sterk innvirkning på befolkningens liv.

Sted for ofring
Ved utgangen

Vi dro videre for å besøke Made Pastika, der fikk vi se treskjærere i sving. Som minne kjøpte jeg en liten tempeldanserinne utskåret i krokodille- tre. Tilbake i sentrum var vi innom et galleri. Der så vi blant annet kalendere. Når et barn blir født får det sin egen kalender, der står hvilke seremonier den personen skal ha i sitt liv. Her kunne vi også studere malerier i typisk Balistil. Møbler var også til salgs.

Treskjæring

Malerier i Balistil

Møbler for salg

Utflukten gikk videre opp i høyden, her spiste vi lunsj. Videre beundret vi det vakre landskapet fra et utkikkspunkt. Bali er delt i 9 distrikt, videre i kommuner og byer. De har 3 dialekter etter hva kaste de hører til. De laveste kastene har kun 4 navn å velge i når et barn skal ha navn. Videre var vi til et tempelområde, der måtte vi ta på sarong, og belte rundt var viktig.

Fint landskap

På tempelområde

Siste besøket på utflukten gikk til en danseskole der tempeldansere blir opplært. De danset for oss, og viste en utrolig mimikk med øynene, fingrene og føttene gikk iblant som trommestikker. Vi fikk
servert te og småkaker vi nippet til mens vi så på danserne. Det var unge nybegynnere, og mer viderekomne.

Nybegynnere

Blivende tempeldanserinner

Denne eleven var ekstra flink

På den lange utflukten fikk vi sett en god del av Bali. Da mørket kom om kvelden satt vi på balkongen og så ned i hagen der det pågikk et privat selskap. To- tre danserinner danset til særegen balinesisk musikk, og ute fra revet hørte vi bølgene slå over. En varm, strålende kveld på gudenes øy. Vi gikk en liten tur på promenaden ved hotellet.

Dans i hotellhagen

Varm, flott balikveld

Neste dag var privat, og vi spaserte inn til sentrum i Sanur. Vi måtte stadig passe på så vi ikke tråkket oppi alle ofringene som stod flere steder i små skåler på fortauene. Inne på en butikk stod også en skål med ofring på disken. Jeg spurte de to butikkdamene om det var ofring til gudene og nevnte navnet på noen. Da ble de så overrasket og glade fordi jeg kjente til gudene deres at de tok av ofringen og festet i håret mitt. En artig opplevelse. Senere var vi igjen på stranden rett nedenfor hotellet, et idyllisk sted.

Fikk av ofringen i håret

Flere besøk her

Den siste kvelden på Bali skulle vi på en spesiell kveldsutflukt. Vi ble kjørt ut til en scene ved en skog. Der inntok vi våre plasser for å se en spesiell sort dans, kecak- dans, apedans. En hel flokk menn kom inn og inntok sine plasser på scenen, de satte seg. En helt spesiell opplevelse. Bakteppe for scenen var palmer, kun scenen var opplyst i den varme tropekvelden. "Apene" gjorde spesielle armbevegelser mens de gjentok en helt spesiell lyd. Jeg hadde aldri før vært med på maken. Det var en utrolig forestilling jeg ikke kan glemme. Når jeg tenker på det, hører jeg den spesielle lyden av "apene". Etter forestillingen kjørte vi tilbake til hotellet der det ble avskjedsmiddag i den flotte restauranten i 10. etasje. En servitør bak hver stol. Litt av en avslutning på Bali.

Ape- dans

Avskjedsmiddag

Da jeg neste morgen kom ut fra frokostrommet, stod en kar utenfor og skar ut figurer i frukt. Borte i et hjørne hadde guden blitt pyntet med blomster. Det var en spesiell dag på Bali denne dagen, jeg så etter hvert mange i sin fineste stas.

Flink kar

Det var avreisedag, men det ble tid til et opphold på stranden før vi sjekket ut fra hotellet. Da satt en gruppe musikere og spilte for oss ved resepsjonen.

Avskjedsmusikk

Klar til å dra

Vi tok fly først til Singapore, der ble det en del venting på flyplassen. Så fly derfra til København, og siste strekning derfra til Oslo. Turen til Indonesia ble en uforglemmelig opplevelse, det er en av de turene jeg kaller eventyrreiser. Særlig Bali var som navnet sier: gudenes øy, et paradis. Tilbake på Sunnmøre (dette var før jeg flyttet derfra) var fortsatt snø i fjellene. Jeg tok bilde av to av suvenirene, blant annet tempeldanserinnen.