torsdag 26. oktober 2017

På elveturer rundt om i verden, del 3

I februar 2009 ble det familietur til Thailand, de fleste fra familien ble med. Turen startet i Bangkok, der vi bodde på hotell rett ved elva, og selvsagt måtte vi på en tur i long tail boat. Det ble en opplevelse særlig for de som ikke hadde vært der før.

Båttur i Bangkok

Denne gangen ble det også tur til River Kwai, og vi bodde på samme hotell som da vi var på tur tidligere. Det ble flere turer på elva, både med båt og med flåter.

Båttur

På flåtetur

Pause på flåtene

I august 2010 dro vi på busstur til Russland. Vi besøkte Moskva og andre byer, men her fortelles om båtturer, og vil da nevne St. Petersburg. Det er en av de vakreste byer jeg har sett. Byen ligger ved elva Neva, vi var på båttur, og maken til flotte bygninger vi passerte. En perle av en by.

Fra St. Petersburg

Flotte bygninger

Solnedgang ved St. Petersburg

I juni 2014 var vi flere i familien en uke i New York. Det var mitt 4. besøk i byen. Da tok vi en tur på Hudson River med ferge, for vi dro til Staten Island. Vi passerte rett ved Frihetsgudinnen, og hadde god utsikt til New York City fra fergen.

På Hudson River
Utsikt mot New York

Høsten 2014 var jeg på båttur på elven Rhinen. Det ble en flott tur. Reisen startet fra Amsterdam, Holland, men turen gikk også i Tyskland. Det var interessant å se på landskapet vi passerte, vi
hadde stopp flere steder og var på land både i Holland og Tyskland.

Båten jeg fulgte
Fra Holland

Om bord
Idyllisk i Tyskland
Fint langs Rhinen

Sommeren 2015 dro mange av oss i familien på kjøretur i Sørstatene i USA. Vi kjørte med 3 biler sammen. Vi startet med noen dager i New Orleans, og der nyttet vi høvet og dro på båttur på elva Mississippi. Det var en gammeldags hjulbåt og det gjorde turen ekstra spennende.

Båten ved kai

Interessant å se inn til elvebreddene

Rødt båthjul i bakgrunnen

Den siste båtturen til nå var i Sør- England, flere fra familien var på kjøretur der i juli 2016. Sjåfør var Stephen som er fra London og er vant med venstrekjøring. Vi kjørte i en stor bil som hadde plass til alle fra familien som var med.

Sjåføren

Vi startet turen med et opphold i universitetsbyen Oxford. Der bestemte vi oss for å bli staket
rundt på elva som her blir kalt for Thames. Vi passerte i idyllisk natur, og det ble en fin tur på elva. Turen videre i Sør- England ble en stor opplevelse.