onsdag 4. oktober 2017

Tiden går, oktober 2017

Vi har lagt bak oss september og startet på oktober som er andre høstmåned. Forrige søndag som var 24. september var siste dag i VM i sykkel som ble arrangert i Bergen, Det er ikke akkurat den sporten jeg er mest interessert i, men nå var siste løp på siste dag, dermed fulgte jeg overføringen i TV. En
skulle tro at VM regnet bort i Bergen, men merkelig nok ble det mye fint vær. Siste løpet var felles
start for menn. Masse folk med norske flagg og jubel langs ruten, det ble litt av et race. Med få cm vant Peter Sagan fra Slovakia, men norske Andrew Kristoff vant sølv. Bronsen gikk til Michael Mattews fra Australia. Senere ble det medaljeutdeling på Torvallmenningen i Bergen der masse folk var til stede.

Cm skilte ved mål

 Masse publikum

Også på medaljeutdelingen


Vinnerne

Mandag 25. september var jeg på kino i Sandvika. Filmen har jeg fortalt om: Dunkirk. Det er et drama fra Andre verdenskrig. Det handlet om Operasjon Dynamo, evakuering av allierte soldater som var i en fortvilet situasjon på stranden ved byen Dunkerque i Frankrike. Da jeg besøkte byen
høsten 1985 i forbindelse med en båttur, tenkte jeg ikke på akkurat denne dramatikken. Vi var på land i byen og ruslet rundt. Vi så kulehull fra Andre verdenskrig i en kirke, og vi snakket med en sportsfisker i havneområdet. Men det som hendte på stranden var ikke nevnt.

Kinoplakaten

Fra Dunkerque 1985
På havna i Dunkerque 1985


Lørdag som var siste dag i september, var en vanlig grå høstdag. Jeg fikk besøk av tre damer som gav seg tid til en kopp kaffe. Vi snakket om blant annet de som nettopp var kommet fra reise i Japan, de som denne dagen reiste til Kina, og de som neste dag skulle på høstferie til Ungarn, Budapest. Det kriblet litt i reisefoten, men jeg skal ingen steder før i november. 

Grå høstdag
Lørdagskaffe


Oktober kom med skiftende vær. Trærne viser at høsten er godt i gang. Søndag var 1. oktober med litt vind og gradestokken viste 12 pluss. Bildet under er tatt mandag 3. oktober da var tåken godt ned i åsene. Men når en hører alt som skjer i verden skal en ikke klage på været. Jeg sender mine hilsener og kondolanser til slekt og de jeg kjenner, og andre i USA, fryktelige ting har skjedd i Las Vegas. Jeg har selv vært i Las Vegas, heldigvis ser en ikke inn i framtiden.

Høst





  





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar