lørdag 7. april 2018

Ernest Hemingway, april 2018, del 1

Ernest Hemingway var en amerikansk forfatter, født i Illinois, USA i 1899. Han skrev romaner og noveller, ofte basert på egne erfaringer. Flere av romanene er blitt filmet. Privat kan jeg tilføye at han er en av mine yndlingsforfattere, og har lest de fleste av bøkene hans. Har jeg vært på turer der Hemingway hadde stamsteder, har jeg oppsøkt dem, og vil nevne dem etter som vi ser på livet hans.

Ernest Hemingway

Hemingway var nest eldst i en søskenflokk på seks. Moren hans var musiker, faren var lege. Ernest vokste opp i en forstad til Chicago, Oak Park. Da han var liten, kledde moren Ernest i jenteklær.

I jenteklær

De flyttet senere til et stort hus der moren hadde eget musikkstudio og faren hadde legekontor. Da Ernest ble større ville faren gjøre sønnen til et ekte mannfolk, og tok gutten med på fisketurer og storviltjakt.

På fisketur

Ernest tok videre utdannelse i journalistikk. Han drev med flere typer idrett, og han spilte to år i skoleorkesteret. Etter fullført utdannelse arbeidet han i avisen Kansas City Star. Der tilegnet han seg avisens grunnlag for skrivestil: Bruk korte setninger, kort ingress, vær positiv ikke negativ.

Ung Hemingway

Under Første verdenskrig tjenestegjorde Ernest som ambulansesjåfør, men etter to måneder ble han alvorlig skadet ved fronten i Italia.  Etter den krigen arbeidet han i en canadisk avis.

Han ble skadet

Nå ville Hemingway bli forfatter og dro til Paris i starten på 1920- tallet. Han var blant kunstnerne som holdt til I Paris på denne tiden, de ble kalt for: Den tapte generasjon. I Paris var hans yndlings restaurant Rotonde. Da blant andre jeg var på tur til Paris i mai 2012, ble Rotonde også vår favoritt.
Da han sener skrev boken: Og solen går sin gang, la han møtet mellom Brett og en av hennes beilere hit. 

Fra Rotond, Paris 2012

I starten hadde han større suksess som journalist enn forfatter, hans arbeid førte ham både til borger krigen i Spania, og til Cuba. I den første tiden i Paris giftet han seg med Hadley Richardson i 1921.
Ekteskapet varte til 1927.

Hadley og Ernest i 
Sveits 1921
 
Med Hadley og
sønnen
 
I 1926 kom romanen Og solen går sin gang. Handlingen foregår i Frankrike og Spania. Hemingway bruker mye av sine erfaringer i Paris- tiden i boken. Jeg har lest den flere ganger. Boken ble senere filmet, men det skal jeg komme tilbake til. I 1927 giftet han seg med journalisten Pauline Pfeiffer og de flyttet til Key West i Florida. Paret hadde to barn, og de flyttet etter hvert inn i et stort hus. Her bodde de sammen til 1939.

Pauline
Ernest og kone nr. 2

I 1929 kom romanen: Farvel til våpnene. I handlingen er mange av hans egne erfaringer fra Første verdenskrig. Av denne boken er det laget to filmer om både i 1932 og i 1957. Det skal jeg komme tilbake til. Privat vil jeg ta  med at jeg besøkte Key West i februar 2010, da så jeg både huset der Hemingway hadde bodd, pluss besøkte stambaren hans Joe´s Bar.

Huset til forfatteren
Stambaren på Key West
 
I 1939 flyttet Hemingway fra familien. Sammen med Martha Gelhorn flyttet han til Havanna på Cuba. De giftet seg i 1940. Martha ble ansett som en av de største krigskorrespondentene i det 20. århundre. Hun skrev om de fleste store verdenskonflikter på hennes tid. Bilde under er fra Kina i 1941, det viser Mary til venstre og Hemingway til høgre, mellom seg har de en kinesisk general.

Med kone nr. 3 

 Del 2 i morgen.
 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar