torsdag 19. april 2018

Helgetur til München, april 2018, del 3

Det var søndag morgen i München, byen som første gang ble nevnt i historiske kilder i et dokument i 1158. München ble alt i 1328 keiserlig residensby. Søndagen skulle vi bruke på en utflukt til det berømte slottet som ligger sørvest i Bayern. Slottet heter Neuschwanstein. Vi spaserte i strålende vær mot togstasjonen. Da vi passerte blomstrende trær, hørte jeg en fugl som sang så hjertelig.

Vår og fuglekvitter

Vi fant rette toget, tok plass, og toget gikk nøyaktig til oppsatt tid kl. 09. 02. Togturen skulle ta to timer. Gjennom togvinduet så jeg ut på det bayerske landskapet med velholdte jorder og åkrer, små landsbyer som uansett hvor små de var, så var der en kirke.

Velholdte jorder

Alle landsbyer hadde
en kirke

Vi hadde korte stopp flere steder. På et slikt stopp så jeg et godstog fullt med tømmer. Jeg så de var kommet langt med bruk av solseller her i Bayern, jeg så det på privathus, og på jordene flere steder. Et sted så jeg en ørn som sirklet rundt med de svære vengene sine opp mot den blå himmelen.

Godstog med tømmer

På toget

Så var vi framme ved foten av Alpene. Fra togstoppet fulgte vi en buss i 15 minutter til byen Füssen som ligger i regionen Allgäu. Her hentet vi billettene vi hadde bestilt hjemme før vi reiste. Byen Füssen er den høyest beliggende byen i Bayern, på 808 m. Den ligger ved det som blir kalt "Den romantiske veien" som er en av de mest kjente ferierutene i Tyskland. Nå spaserte vi til en restaurant og spiste lunsj ute i hagen. Jeg spiste nydelig gulasjsuppe og brød.

I bakgrunnen ser
vi i restauranten

Vi stilte oss i busskø rett bortenfor lunsjstedet. Derfra var god utsikt til åsen bortenfor der et gammelt slott tronet, det så mest ut som en borg. Slottet heter Hohen Schwangäu, og var bygd av faren til den kongen vi skal høre om.

Borgslottet

Så et kort stykke med buss, men siste biten gikk vi. Men før vi gikk til slottet, tok vi en sving bort til en bro, der var fin utsikt til slottet Neuschwanstein. Der lå det som et eventyrslott ved Alpene.

Det berømte slottet

Jeg var ikke lenge på broen, for der var mye folk, alle skulle ta foto. Jeg gikk et stykke fra broen og ventet på de andre. Da alle var klar, gikk vi mot slottet. Da kom vi forbi en spillemann, og jeg prøvde det underlige instrumentet hans. Det måtte være gammelt for det var sveiv på siden. Da jeg sveivet på den kom spinkel musikk.

Utsikt tilbake mot broen

Jeg prøver instrumentet

På siste delen av veien var fin utsikt. Da vi kom til slottet måtte vi vente til tiden vi hadde på billettene til omvisning i slottet. Det sies å være modell for slottet i Disneyworld, og det tror jeg er sant, for det ligner svært mye. Slottet ble bygd til kong Ludwig II som ble født i 1845 som første sønn til kong Maximilian II. Da faren døde, ble Ludwig konge bare 18 år gammel.

Fin utsikt

Vi nærmer oss slottet

Kong Ludwig II

Vi ventet en stund utenfor slottet før det var vår tur. Her oppe var strålende utsikt. Jeg tenkte på kong Ludwig den II som ble sterkt opptatt av kulturarbeid, særlig sammen med komponisten Richard Wagner. Kongen brukte enorme summer på dette. Han ble kalt eventyrkongen fordi han var svært opptatt av riddertiden, samt tyske myter og sagn, pluss eventyr.

Vi venter ved slottet
 Utsikt mot Alpene

Så var det vår tur, vi gikk inn og opp en lang vindeltrapp. Vi fikk utdelt mikrofoner så vi hørte godt guiden som skulle vise oss rundt. Det var ikke lov å ta foto. Vi ruslet gjennom rom etter rom, så hans soverom og vinterhagen ved badet, Svanerommet var spesielt med svanemotiver på veggene og en diger hvit svane i porselen eller lignende stod utstilt. Prektige saler, men flottest synes jeg var Sanger salen, der det var opptredener, den var utrolig vakker. Etterpå kjøpte jeg kort av de fineste salene. I alle rommene vi gikk gjennom var det fantastisk utsikt ut vinduene, samme hvilken vinkel vi så det fra. Til Alpene, fossefall og juv, eller området ellers. Slottet har 360 rom, men bare 14 var ferdig da Ludwig bodde der. Slottet ble ikke ferdig mens han levde.

Flott sal

Dette var den vakreste

Da vi kom til kjøkkenet fikk vi tatt bilde, og da vi i gangen så en modell av slottet kunne vi ta foto. Så var omvisningen over. Her levde kong Ludwig II i sin egen eventyrverden, en verden han gled mer og mer inni. Han fikk for eksempel satt opp forestillinger der han alene var tilskuer, iblant med en gjest, sjelden flere gjester. Kongen sa det var vanskelig å konsentrere seg hvis folk stirret på ham. Mellom 1872- 1885 fikk han satt opp 209 private forestillinger.

Fra kjøkkenet

Ludwig forsvant mer og mer inn i sin eventyrverden, han brukte enorme pengesummer, til slutt gikk dette utover hans kongegjerning. Det ble så ille at han ble erklært sinnsyk og avsatt som konge. Bare få dager etter det skjedde i juni 1886, ble han funnet druknet sammen med sin lege. Det var under mystiske omstendigheter, derfor vet man ikke om det var mord, selvmord, eller en ulykke.

Modellen av slottet

Uansett er dette slottet som tatt ut fra et eventyr. Ned fra slottet tok vi hesteskyss. Jeg satt framme hos kusken, og på veien nedover så jeg at hesten til venstre hele tiden gikk og gned hodet sitt mot hesten til høgre. Jeg lurte på om hesten til høgre var en merr, og hesten flørtet med henne. Hun brydde seg eventuelt ikke om forsøket, men jeg var redd for at vi skulle havne utfor veien.