lørdag 21. april 2018

Helgetur til München, april 2018, del 5

Mandag 16. april var avreisedag, men vi skulle ikke dra til flyplassen før ut på ettermiddagen, vi hadde mange timer til rådighet. Været var grått og det yret litt i München. Dagen før hadde vi bestemt oss for å bruke noe av mandagen til å se et slott som lå her i byen, Nymphenburg slott. Etter frokost tok vi trikk dit, det tok ca. 15 minutter. Vi så slottet omtrent med en gang vi gikk av trikken. Det var hvitt og langstrakt.

Nymphenburg slott

Dette er egentlig et jaktslott, og de regjerende fyrstene i Bayern sitt favorittslott om sommeren. Flere av dem var med på å bygge slottet fra 1664- 1806. Vi gikk først bort til den største sjøen og så flere svaner og store ender.

Ved første vannet

Svanene var ganske tamme og fulgte etter oss da vi gikk langs vannkanten. Jeg synes at svanen er en av de vakreste fugler i verden. Svanen er den største fuglen i andeslekten, og en av de største fuglene som kan flyge. De har bare en make i lange perioder, iblant hele livet ut.

Svanepar

Vi spaserte bort til den litt mindre sjøen nærmere slottet. Her var enda mer svaner  både i vannet og på land. Jeg fikk også tatt bilde av fontenen der.

Enda mer svaner

Fontenen

Langs alle gangveiene bortover mot slottet var bed fulle av blomster, særlig stemorsblomster. Det tok seg fint ut. Selve hovedbygget hadde en ekstra fin fasade. Det gikk trapper opp på begge sider. Vi gikk gjennom porten og inn for å se på parken. Slottshagen ble utformet i 1671, i starten med fontener og veier. Tidlig på 1800- tallet ble det anlagt til en engelsk park med blant annet små dammer. Vi hadde dessverre ikke tid til å se nærmere på parken eller få omvisning inne i slottet, inne skal være utrolig flott.

Fasaden
Fra parken

Vi måtte videre og gikk fra slottsområdet, og tok trikk tilbake. Nå delte vi oss, noen ville shoppe, men to av oss ville se litt mer av gamlebyen, og spaserte dit.

Siste blikk mot slottet
i bakgrunnen

Først besøkte vi Frauenkirche, en stor katolsk katedral, den største kirken i München. Et gedigent kirkebygg. Foran var to høge kirketårn med løkkupler, de hadde vi sett før rage opp og var som et landemerke i byen.

Tårnene

Byggearbeidet startet i 1486, tårnene stod ferdig i 1488, og kirken innviet i 1494. Under Andre verdenskrig fikk taket og et av tårnene store skader. Dette ble reparert i etapper, og ble helt ferdig i 1994. Vi gikk inn, kirkerommet var stort, lyst og fint, på sideveggene vakre glassmalerier.

Kirken sett fra siden

Fra koret
Flotte glassmalerier

Det småregnet litt i München, men temperaturen var vårlig. Flere steder stod store krukker mad vårblomster og pyntet opp. Vi kom forbi Nasjonalteateret og studerte det. Det første teateret ble etter diverse problemer åpnet i 1818, Det andre ble ødelagt i luftangrep i 1943. Det tredje og nåværende teater er fra 1963.

Vår i München
Fint teaterbygg

Nå kom vi til en stor gul kirke, Theatinerkirken. Den er bygd i italiensk barokk. I denne kirken er flere bayerske konger og dronninger gravlagt. Vi gikk inn, her var også lyse vegger, på sidene var store, fine nisjer.

Den gule kirken

Lyst kirkerom

Fra en av sidene

Vi var nå på Odeon Platz. Her så vi Feldherrnhalle som kong Ludwig I fikk bygd i årene 1841- 1844. Den ble bygd som et monument til ære for den bayerske hæren. Vi så også en statue av kongen til hest.

Feldherrnhalle

Kong Ludwig I til hest

Vi avsluttet turen i gamlebyen. Jeg var en rask tur innom et kjøpesenter. Nå møtte vi de andre og gikk for å spise lunsj. Vi passerte en overbygd handlegate. Restauranten vi valgte het: L´ Osteria.

Overbygd handlegate
Lunsjstedet

Jeg bestilte tomatsuppe og brød, to bestilte salat, og to bestilte pizza, det troer jeg er de største pizza jeg har sett. Maten smakte godt.

Tomatsuppe
Store pizza

Men nå var det tid til å hente bagasjen og ta buss til flyplassen. Alt gikk greit ved innsjekkingen, men en svært grundig sjekk, det synes jeg er bare bra. Vi tok plass i flyet til Lufthansa, og vi rullet ut til der flyet skulle ta av. Mens vi stod der og ventet, kom plutselig et fly mot oss fra siden og skulle lande, det strøk rett over oss. Så kom neste fly med samme kurs og passerte rett over oss. Jeg fikk en støkk, men de hadde sikkert full kontroll.

Andre flyet med
kurs mot oss

Klokken var 19. 25 da vi lettet fra München. Jeg hadde vindusplass, men det det var mørke skyer og ingen utsikt på hjemturen. Det ble også litt turbulens, ubehagelig, men ikke noe å snakke om. Da vi nærmet oss Gardermoen så jeg himmelranden med et blåaktig lys. Etter knapt to timer landet vi på Gardermoen. Helgen i München ble en hyggelig opplevelse. Svært mye hadde vi sett på de få dagene. Flyturen som brakte meg til og fra München var bursdagsgave fra to av reisefølget, ble en suksess. Takk for gaven!