tirsdag 3. april 2018

Hjemmepåske 2018, del 1

I år ble det hjemmepåske, det betyr ikke at jeg satt hjemme for det. Først litt om dagene før påsken startet. Torsdag 22. mars startet med sol, men så kom litt tåke, skiftende med andre ord.

Før påske

Palmesøndag var jeg i selskap for å feire Hedda som var blitt 19 år noen dager før. I huset var påsken markert i gult som tradisjonen er.

Gult i påsken
Tenk, 19 år!

Det ble middag med lammelår og alt godt tilbehør. Senere ble det kaffe og kake, og prat rundt bordet. Men jeg lurte på hvor i all verden tiden blir av.

Middagen klar

Bursdagsbarnet

Onsdag som var skjærtorsdagsaften fikk jeg besøk av en fra familien til lunsj. Jeg hadde fått streng ordre om å ikke ha noe kaker eller annet søtt på bordet. Jeg serverte dermed knekkebrød for å være på den sikre siden.

Onsdag 21. mars

Langfredag kom de i familien som kunne til middag hos meg. De yngste prinsessene i familien hadde bestilt kjøttkaker. Det ble servert med alt tilbehør. Jeg var heldig og fikk påskeplante av et par av gjestene.

Middagsbordet nesten klart

Påskeplanten

Senere ble det kaffe med blant annet is og bær. Det ble prat rundt bordet, og planer for resten av påsken ble lagt. Naturligvis var Janis på besøk, for anledningen i ny merkegenser.

Ved bordet
 
Hedda og Henrik
søskenbarn
Janis klar å dra

Hele påsken hadde vi strålende vær med sol. Det ble litt lenge med kulde og snø, men fint var det. Lørdag 31. mars som var påskeaften, var det strålende måneskinn, det var fullmåne.

Flott påskevær

 Fullmåne

Vi skiftet over til april på søndag 1. påskedag. Da ble det møte på Kolsås. Der ble det middag, men da ble vi ikke så mange, for flere hadde annet program. Utenfor huset var alt kommet vårblomster, men de stod i et hjørne uten snø.

 Vårblomster

Her var også pyntet med påskeblomster i stua. Det ble middag med stek, bakte poteter og annet tilbehør. Jeg åpnet så vidt døren ut til verandaen, men der lå fortsatt mye snø. Igjen en kjekk påskesamling.

Påskeblomster

Middag

Kikk ut på terrassen

Del 2 i morgen.




 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar