tirsdag 10. april 2018

Kjente sitater, april 2018

Iblant er det både artig og lærerikt å lese hva kjente personer har sagt i forskjellige sammenhenger. Det er naturlig å starte med Aristoteles som levde før Kristus, og da er det vanlig i regne nedover. Aristoteles levde fra 384- 322 før Kr. Han var gresk filosof og naturforsker.

Aristoteles

* Vennskap er én sjel som har tatt bolig i to legemer. 
* Han som aldri har lært å følge ordrer, kan aldri bli en god leder.
* Håpet er en voksen manns drøm.

Napoleon Bonaparte er en kjent fransk militær og politisk leder. Han var født på Korsika, og levde fra
1769- 1821.

Napoleon

* Når man begår en dumhet, må den i hvert fall lykkes.
* Den beste måten å holde sitt ord på, er å ikke gi det.
* Historien er den versjonen av fortiden folk er blitt enige om.

Mahatma Gandhi er en kjent indisk politiker, og kjent blant annet for sin ikkevoldslinje da han kjempet for Indias selvstendighet. Han har sagt mye viselig i sin tid (1869- 1948).

Gandhi

* Sannheten skader ingen sak som er rettferdig.
* Mist aldri troen på mennesket. Mennesker er som et hav. Selv om noen dråper er skitne, blir ikke havet skittent.
* Lær som om du skulle leve i evigheter. Lev som om du skulle dø i morgen.

Albert Einstein ( 1879- 1955) var en kjent tysk- sveitsisk fysiker. Han er mest kjent for
relativitetsteorien.

Einstein

* Sunn fornuft er summen av fordommer samlet i en alder av 18.
* Livet er som å sykle. For å holde balansen må man bevege seg.
* Forsvinner biene, har vi bare 4 år igjen å leve.

Winston Churchill ( 1874- 1965) er en ruvende skikkelse i historien. Han var britisk offiser, politiker og forfatter. Han viste særlig sine styrke under Andre verdenskrig fra 1940- 1945. 

Churchill

* Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig, er å utsette det.
* Å inngå et kompromiss er kunsten å dele en kake slik at alle tror de har fått det største stykket.
* Et demokrati er en stat hvor fri meningsutveksling ikke ender med en begravelse.

Ernest Hemingway ble født i USA i 1899, han valgte å avslutte livet i 1961. Han var en kjent forfatter. Mange av hans bøker ble filmet.

Hemingway

* Det tar to år å lære å tale, men 50 år å lære å tie.
* Jeg har rett og slett prøvd å skrive så godt jeg kan. Noen ganger er jeg så heldig at jeg skriver bedre enn jeg kan.
* Det merkelige med fremtiden er at man da kommer til å kalle vår tid, de gode gamle dager.

Den siste jeg vil ta med er Vody Allen født i 1935. Han er amerikansk komiker, filmregissør og skuespiller.

Vody Allen

* I California kaster de ikke søppel, de lager fjernsynsserier av det.
* Jeg har dårlige reflekser. En gang ble jeg overkjørt av en bil dyttet av to karer.
* Om bare Gud kan gi meg et virkelig tegn! Som for eksempel åpne en fet konto for meg i en sveitsisk bank.  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar