mandag 8. april 2019

Besøk i Italia, del 1, april 2019

Land nr. 14 jeg vil fortelle om er Italia som er en republikk i Sør- Europa. Italia blir kalt "Europas støvel", for landet er formet som en støvel. Jeg har vært i Italia mange ganger, så jeg må ta med bare noen få bilder fra hvert sted.

Kart over Italia

Mitt første besøk i Italia var på slutten av 1970- tallet. Da var vi nesten alle i familien på ferie i en liten by som het Senegallia, ikke langt fra Rimini. Her var en lang, fin sandstrand, så det ble soling og badeliv, men vi var også på turer.

Stor strand
Badeliv

Vi ruslet turer i byen, og vi var på flere turer. Vi besøkte også Venezia for første gang, det ble en opplevelse. Vi hadde strålende vær hele oppholdet.

I Senegallia

Fra Venezia

Andre besøket til Italia var en tur til Lido de Jesolo i 1984. Det var også en familieferie. Der var også litt av en badestrand. Vi var flere ganger på stranda, den var stor og fin, så det ble soling og bading.  Vi ruslet selvsagt rundt i byen, og var på flere utflukter.

Stranda i Lido de Jesolo
På byen

Denne gangen ble det tur til Venezia igjen. Naturligvis måtte vi til Markusplassen. Ellers var vi også her på mange turer, blant annet til tre laguneøyer, men tar jeg med når jeg til slutt skriver om italienske øyer. Som besøk i Italia regner jeg også kun besøk på fastlandet.

I Venezia
Tur med gondol

Gatebilde fra
Lido de Jesolo

Ferietur til Rimini  ble tredje besøket i Italia. Da ble det også badeliv og flere turer. Men da var en liten frøken med som krevde en del oppmerksomhet.

Det ble badeliv
Terese på byen

En dag dro jeg alene på en dagsutflukt til Firenze. Da fikk jeg sett litt av den flotte byen, og vi besøkte museum og så mange kjente malerier der. En pennende utflukt.

Utsikt mot Firenze

I Firenze

På museum

Fjerde besøket i Italia var da vi skulle på vårt første cruise. Det var i 1996 og vi reiste til Italia der vi skulle gå om bord i skipet i Venezia. Da overnattet vi utenfor Venezia. Cruiset gikk i greske farvatn, men da cruiset var over, gikk vi på land i Venezia og hadde flere timer der før vi reiste hjem. Den dagen var det grått vær i Venezia.

Utenfor Venezia
Vi seiler ut fra
Venezia
Tilbake i Venezia
før hjemreise

Femte besøk var også i forbindelse med cruise i 1999, og en av havnene var Roma. Det var mitt første besøk i Roma. Vi var på en utflukt som tok oss med til flere av de kjente stedene i Italias hovedstad.

På Petersplassen
Ved Colluseum
Kaster mynt i
Trevifontenen

En havn var Genova, Italias største havneby, her var vi på tur i byen. En annen havn i Italia var Livorno. Derfra tok vi en utflukt til Pisa, og for første gang så jeg Det skjeve tårn i Pisa. Vi besøkte også et par av kirkene vi ser på oversiktsbildet fra Pisa.

Cruiseskipet i havn
i Genova
I Genova

Området der vi besøkte
kirker i Pisa

Det skjeve tårn i Pisa, OBS Her er det rette bildet

Sjette besøk var i 2001, da var vi på cruise, men vi var innom kun en havn i Italia, det var i Napoli. Derfra skulle vi på tur til Capri, men det er en italiensk øy, og den turen bli nevnt når jeg skal skrive om de italienske øyene. Men vi fikk et glimt av byen, og da båten gikk fra Napoli var det solnedgang. Jeg stod ved rekken og så på skipsoffiserene da de var i sving med å få båten ut fra Napoli.

Fra havna i Napoli
Skipsoffiserer

Sjuende turen til Italia var en helgetur til Roma i 2011. Da så vi mye av hovedstaden. Fra takterrassen på hotellet vi bodde hadde vi utsikt bort til Colosseum. Vi besøkte blant annet Forum Romanum, gikk i Spanske- trappa, og besøkte Pantheon, bare for å nevne litt.