torsdag 11. april 2019

Besøk på italienske øyer, del 1, april 2019

De første italienske øyene jeg besøkte var Laguneøyene ved Venezia. Vi var på ferie ut på 1980- tallet i Lido di Jesolo. En dag ble vi med på en utflukt til de tre øyene. Det var akkurat på den dagen i ferien det var regnvær. Første øya vi besøkte var Murano. Øya er kjent for sine glassblåsere. Vi var innom et sånt sted. Øya hadde den gangen 68 slike steder.

Fra øya Murano

Den andre øya var Burano. Da vi nærmet oss, så vi i kirketårnet som var en tanke skjevt, så de kunne ikke ringe med kirkeklokkene, de brukte grammofon i stedet. På Burano startet de med kniplinger på 1800- tallet, for de måtte livnære seg med andre ting enn bare fiske. En gammel døvstum kvinne kunne kunsten og hun lærte opp andre. Husa på øya hadde skarpe farger, en farge for hver familie.

Fargerike hus på
Burano
Tredje øya vi besøkte het Torcello. Øya blir kalt for Venezias vugge. Før bodde her 3000 personer, på denne tiden kun 60 fiskere. Resten døde av malaria som hadde herjet her. Vi så katedralen som først var fra 639, men bygd opp igjen på 1200- tallet.

Katedralen

Neste besøk på en italiensk øy, ble en ukes rundtur på Sicilia høsten 1995. Øya er skilt fra fastlandet bare med det 3 km brede Messinastredet. Vi startet i Naxos, men neste dag kjørte vi opp i høgda til Taormina. Her oppe var god utsikt utover havet, og hadde vært en fantastisk kulisse for teateret. Her så vi restene av et amfiteater som romerne bygde ca. i år 200 før Kr.

Kart over Sicilia

I Taormina

Vi så mye interessant på rundturen, men jeg tar med kun noen få bilder. Vi var i Cefalù, der så vi den staselige katedralen bygd i middelalderens romantiske stil som vokste fram sammen med gotikken. Et stilig byggverk. Andre bilde er tatt foran Skammens fontene i Palermo. Øya og hovedstaden er kjent for mafialigaer. Dagen før vi kom til byen hadde der vært en feide og en person sa de var skutt.

Katedralen

I Palermo

Vi besøkte Tempeldalen i Agrigento, på første bildet ser vi litt av Hera- tempelet, samt litt av guiden. Her hadde vært en gresk bosetning, og de greske templene skal være fra rundt 700- 500 før Kr.

Fra Hera- tempelet

Jeg likte godt alt det historiske vi så på denne turen, men også flere lunsjer vi spiste ute. I en liten landsby kjøpte vi inn lunsj privat og vi to spiste i en liten, grønn, fin park Da vi kom tilbake til bussen for avgang, så vi der var litt oppstandelse. Så fikk vi høre grunnen. En høy, svensk dame fra reise gruppen hadde stått her for litt siden klar å gå opp i bussen. Da kom en liten sigøynerkvinne som stilte seg foran damen. Plutselig hoppet hun opp og rev til seg gullsmykket fra den svenske damen og la på  sprang. To menn fra reisegruppen så dette og løp etter. Da de tok henne igjen, puttet hun smykket i munnen og løftet opp skjørtet. Hun hadde ingen ting på under, mennene ble helt forvirret, og kvinnen forsvant. Gullsmykke var borte, men rundturen fortsatte. Bildet under ble tatt ved parken rett før vi kom til bussen.

Før vi hørte om
rabalderet

Så var rundturen på Sicilia over, og vi kjørte mot flyplassen i Catania. Da vi nærmet oss flyplassen, hadde vi god utsikt til vulkanen Etna. Det var fint vær, men litt hvite skyer. Likevel var det godt å se grå røyk som kom opp fra vulkanen. Det var litt skummelt, syntes jeg. Rundturen på Sicilia var full av opplevelser, men dette er bare en smakebit.

Utsikt til Etna

Vi besøkte Sicilia en gang til. Det var høsten 2001 i forbindelse med et cruise i Middelhavet. Vi gikk gjennom Messinastredet mellom Italia og Sicilia. Vi lå i havn i Messina, og da var vi med på en utflukt til Etna. Vi kjørte et godt stykke opp, så parkerte bussen og vi kunne gå oppover et stykke. Det gjorde vi. Senere på dagen gikk vi en tur i Messina.

Gjennom Messinastredet
Oppe ved vulkanen
Etna
I Messina

Neste besøk på en italiensk øy var på et cruise i 2001. Da vi lå vi i havn i Napoli. Derfra var vi med på en tur til øya Capri. Etter ca. 45 minutter med hurtigbåt var vi ved øya. Capri ligger ved Amalfi kysten og på toppen av øya ligger hovedstaden Capri. Vi fulgte minibuss opp på høyden, der var fin utsikt.

Vi nærmer
oss Capri

På Capri
Her oppe er
fin utsikt

Der oppe så vi en utstilling i miniformat av øya Capri. Det var spennende å se hvordan øya var naturmessig. Da vi senere kom ned mot havna gikk vi en tur i en park der det bugnet av blomster. Da oppholdet var over, fulgte vi hurtigbåten tilbake til Napoli.