torsdag 4. april 2019

Besøk på greske øyer, del 2, april 2019

Neste greske øy er Korfu, den har jeg besøkt to ganger. Begge ganger var jeg på cruise. Korfu er en gresk øy i Det joniske hav. Øyas historie er knytt til gresk mytologi, en historie fylt med slag og erobringer. Første besøket var i 1996, men vi kom dit om kvelden. Dermed ble det en kveldsutflukt på land. Vi lå i hovedstaden på øya, og fikk sett den i belysning. Besøket ble avsluttet på en taverna med folkedans, vi satt på uteserveringen, og der ble det danset.

På vei inn til Kypros
Folkedans

Andre besøket på Korfu var på cruise i 2011, og vi var flere av familien som var med. Denne gangen var det dag og flott sommervær. På kaia var det litt av en kar som ønsket velkommen.

Ankommet Korfu
Hedda og Dina med
foreldre, på vei til byen

Korfu ligger utenfor kysten av Albania. Øya har rundt 120 000 fastboende, 30 % av dem bor i Korfu by. Øya blir ofte kalt "Den grønne smaragd". Nå fikk jeg sett byens hovedstad i dagslys.

Gatebilde
Middag på cruiseskipet
Norwegian Jade

En av havnene på dette cruiset var også øya Santorini. Men jeg hadde vært der før, så jeg nevner det først. Det var cruiset i greske farvatn i 96. Den gangen fulgte vi buss oppover mot byen, for vi skulle besøke et museum. Så hadde vi privat tid og så på den fantastiske utsikten nedover mot bukta.

Fra øya Santorini

På toppen

Så tilbake til besøket i 2011. Skipet la til på bukta, og vi ble skysset inn i småbåter. Nå kunne man velge å ri oppover den bratte veien på esel, med en del strev kom jeg på plass på eselet og la i vei. Det tok sin tid, for iblant stoppet eselet opp og nektet å gå. Jeg våget ikke å skjenne på det stakkars dyret, for jeg var nær kanten på veien, men jeg kom meg til toppen.

Besøk i Santorini
igjen i 2011

På eselryggen

Santorini ligger i Sør- Egeerhavet, og er sørligste del av øygruppa Kykladene. Øya har ingen elver, så fram til 1990- tallet hadde innbyggerne små vanntanker på hustakene for å samle vann. I nyere tid har de avsaltningsanlegg som gir rennende vann i de fleste hus. Hovedstaden heter Fira. Oppe på toppen er fantastisk utsikt ned til bukta og cruiseskipene som ofte ligger der.

Kafébesøk på toppen
Flott utsikt

På dette cruiset i 2011 var en av havnene øya Mykanos. Det var første gang jeg besøkte den greske øya, og vi lå til kai i hovedstaden som også heter Mykanos. Øya hører til Kykladene som ligger midt i Egeerhavet. Øya består hovedsakelig av granitt og har lite ferskvann, så avsalting av havvann må til.

Kjent motiv på Mykanos



Mykanos er en av de mest greske byene jeg har sett, den var idyllisk med hvite hus ofte med blå veranda. Vi ruslet rundt og så på byen, vi så også en badestrand. Et flott sted.

 Greske motiv
På Mykanos

Siste greske øya jeg vil nevne er Kypros, men øya er bare halvt gresk. Kypros ligger i den østlige delen av Middelhavet, den er tørste øya., men delt i to mellom Hellas og Tyrkia, og tvist mellom greskkyprioter og tyrkiskkyprioter. I 1974 prøvde greskkypriotene på statskupp, men Tyrkia grep inn militært. Det førte til at 200 000 greskkyprioter måtte flytte fra nord til sør, og tyrkiskkypriotene måtte flytte fra sør til nord. Kypros har om lag 1 141 000 innbyggere. Offisielle språk er gresk og tyrkisk. Jeg har vært på Kypros kun en gang, det var en ukes ferie og bodde rett utenfor Ayia Napa.

Kart over Kypros
     
  Kypros ble uavhengig av Storbritannia i 1960, men det er fortsatt tvist på øya. Republikken Kypros har statshøyhet over øya Kypros. Tyrkia okkuperer nordlige del av øya. I 2008 ble de medlem i Eurosonen, valutaen er Euro. Vi var på Kypros på slutten av 1980- tallet og var da på flere utflukter.
På det som ble kalt Fjelltur, besøkte vi blant annet et kloster, og besøkte blant annet to landsbyer. I en av dem spiste vi lunsj på et sted kalt James Bond.

Gatebilde fra Pano

Vi var også på stranda, og spaserte inn til Ayia Napa, en dag spiste vi lunsj der. Vi var også på besøk i Nikosia som er største byen på Kypros og hovedstad. Byen er også delt med en tyrkisk del og gresk del. Delelinjen består av to murer mellom et smalt ingenmannsland og blir voktet av FN- soldater. Vi stod på den greske delen og så mot andre siden.

Fra stranden
På taverna i Ayia Napa
Fra Nikosia

I Nikosia så vi statuen av Makarios som var biskop og valgt til president på Kypros i 1959. Han ville at Kypros skulle bli egen stat. Men Makarios ble styrtet ved statskuppet i 1974.  

Makarios

På en annen tur besøkte vi ruiner av Kurium, en av antikkens viktigste byer på Kypros. Vi så også det gamle gresk- romerske amfiteateret. I den tiden var det bare menn som spilte på teateret, og de brukte da stolpesko. Jeg kan tenke meg det var litt av et skue. På samme turen besøkte vi byen Pafos. Her ruslet også apostelen Paulus rundt i sin tid. Det står i Ap. gjerningene  13. 1- 14. 

Fra amfiteateret
Fra havna i
Pafos

På vei tilbake fra denne utflukten passerte vi sitrusfrukter og jordbruksområder. Noen steder stod jorder i brann, for de brukte å svi av markene iblant. Vi stanset ved en strand, og guiden sa at her stod kjærlighetsgudinnen Afrodite opp fra havet, og her var mange av steinene hjerteformet. Jeg smilte og tenkte dette var en turistjippo. Men sannelig fant vi hjerteformede steiner.

Håvard på stranden
Jeg tok med to
steiner hjem

Det ble en interessant uke på Kypros. Her har jeg tatt med Kypros sammen med greske øyer, for halva av øya er gresk. Det er det fortsatt ikke avgjort på Kypros, den er gresk tyrkisk. Men republikken Kypros har eget flagg. 

Flagget til Kypros





   

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar