tirsdag 9. april 2019

Besøk i Italia, del 2, april 2019

Tur nr. 8 til Italia var også i 2011, men da i forbindelse med et cruise. Først var vi noen dager i Lido di Jesolo. Derfra tok vi en tur til Venezia, men så gikk vi om bord på Cruiseskipet  Norwegian Jade.

I Lido di Jesolo
Tur til Venezia

Spesiell by

Så gikk vi om bord i Norwegian Jade i Venezia, men turen gikk i greske farvatn, så vi besøkte ingen italienske havner, men vi avsluttet turen og gikk på land i Venezia. Der hadde vi flere timer i byen før vi dro til flyplassen

Cruiset er over
Avslutning i
Venezia

Vi var inne i en Cruiseperiode så neste visitt i Italia var igjen på et Cruise i Middelhavet i 2013. Det gikk ut fra Barcelona, men vi var i flere italienske havner. Det ble mitt tiende besøk i Italia. Først Livorno. Da skulle alle av sted å se Det skjeve tårn i Pisa, og jeg ble med. Pisa ligger i et fint område.

Fint ved Pisa
Ser tårnet for
andre gang
Vi drar fra Livorno

Neste italienske havn var Civitavecchia. Her gikk et par av oss bare en liten tur på land. Like ved byen var en liten badestrand, og nesten helt nede ved vannet stod en festlig statue.

I Civitavecchia
Statuen

Neste italienske havn var Napoli. Her dro vi på tur for å se Pompeii, der hadde jeg aldri vært. Pompeii ble begravd av aske fra vulkanen Vesuv i august i år 79. Utbruddet varte i to dager. Ikke før i 1748 ble byen gjenoppdaget og utgravninger startet. Byen ble ikke begravd av lava, men av et 6 m tykt teppe av aske. Dermed ble byen ikke ødelagt men begravd. Jeg ble overrasket over at så mye stod igjen av byen, Jeg tar med bare et par bilder her.

Fra hovedgaten
Utrolig å se Pompeii

Så lunsj i Napoli

Vi var til en italiensk øy, og cruiset ble avsluttet i Palma på Mallorca. Dermed ble det ingen flere havner til fastlandet i Italia.

Cruiset var over

Ingen kan komme å si at jeg ikke har vært på cruise. Hørte jeg at noen fra familien skulle på cruise, pakket jeg kofferten og var klar. Neste var også i Middelhavet i 2014, og første havn var  Livorno i Italia. Jeg hadde vært her før. Livorno er en liten by i Toscana. De begynte først som en liten fisker landsby. Helt fra 1600- tallet hadde Livorno bystatus. Nå gikk vi bare en runde i byen.

Dina og Hedda klar
for cruise 2014
  Fra Livorno
I Livorno

Vi var innom en italiensk øy, men det kommer senere. Ellers gikk cruise ikke til fastlandet i Italia, kun Livorno denne gangen. Men cruiset gikk sin gang.

Cruiseliv

I 2015 ble det en tur til Venezia, da var vi tre som reiste, men nå skulle vi først være noen dager i byen. Venezia er en så spesiell by at man ser den ikke bar med en tur innom. Jeg synes Venezia er en av de vakreste byer i verden. Og nå fikk vi sett den skikkelig. Vi bodde sentralt, og utsikten fra hotellet var strålende.

Utsikt fra mitt hotellrom
På Markusplassen
En unik by

Men så ble det cruise. Første havn var på Italias støvelhæl, nemlig i Brindisi som er en havneby i Peglia, i provinsen Bari i Sør- Italia. Der hadde vi bestilt en utflukt til den spesielle byen som står på UNESCOs verdensarvliste, Alberobello. Det ble en opplevelse. Byen var helt unik. Vi ruslet en god stund i gatene der.

Utrolig by

I Alberobello
Fra en gate

Så tilbake til skipet, og cruiset fortsatte, men vi var ikke til flere italienske havner. På dekk om bord måtte man trimme og holde formen.

Full trim

I påsken 2017 ble det flere dagers opphold i Milano. Det ble en fin og interessant tur. Vi besøkte den flotte domkirken, og så mye av byen. Et besøk var bestilt før vi reiste, og det var besøk der det kjente veggmaleriet malt av geniet Leonardo da Vinci i 1459- 1496. Først besøkte vi klosterkirken, så til bestilt tid gikk vi til klosterets matsal der maleriet var. Det var spesielt å se.

Domkirken i Milano
Siste nattverd

I Milano besøkte vi også området i byen som heter Navigli. Før var her en del kanaler anlagt mellom 1200- 1400- tallet. Leonardo da Vinci hjalp også til med planleggingen av arbeidet. Nå er her bare et par kanaler igjen. Men et svært idyllisk område.

Ved en kanal i området

En dag tok vi tog til Comosjøen. Der kjøpte vi billetter til båttur på sjøen. Det ble en fin tur, vi passerte forbi vakkert landskap, og båten gjorde stopp i flere småbyer. Men vi hadde bestemt å gå av i den lille byen Bellagio. Vi gikk i de bratte trappegatene, oppe i høgda spiste vi lunsj. Vi tok hurtigbåt tilbake, så tog. En flott tur på Comosjøen.

Et stopp ved sjøen

Fra Belaggio
Lunsj i den lille byen

Sommeren 20 17 var siste besøket på fastlandet i Italia. Først noen dager i Roma, så cruise. Men så ble det slutt på cruiselivet så langt. I Roma så vi mye av byen. Før vi dro på sjøtur.

Konstantinporten ved
Colosseum
 Lunsj i jødekvarteret

Så på cruise, men eneste havn vi var innom i Italia var La Spezia. Vi hadde hørt om det spesielle området Cinque Terre, og dit tok vi tog. Det er et område med fem små byer, men vi ville besøke tre av dem. Det ble en spesiell opplevelse. Jeg vil ta med bilder av kun en av dem, den er kalt Italias vakreste landsby, og det var en svært sjarmerende by.

Fra RioMaggiore

Da er jeg kommet til at på fastlandet i Italia har jeg vært 14 ganger. Øyene kommer for seg, jeg vil skrive om øyene i et par egne blogger. Den første kommer torsdag.