onsdag 3. april 2019

Besøk på greske øyer, del 1

Mitt første besøk på en gresk øy, var på Rhodos. Det var en ukes ferie på slutten av 1970- tallet. Det var mitt første møte med gresk kultur. Rhodos ligger sørvest for Tyrkia i det østlige Egeerhavet. Vi hadde bestilt et vanlig hotell med tre stjerner utenfor Rhodos by. Da vi kom, fikk vi høre at hotellet var overfylt, så vi ble plassert på et flott luksushotell i byen. Vi protesterte ikke.

Kartet over øya
Hotellet

Vi så mye av øya denne uken, vi var med på flere utflukter, men i Rhodos by gikk vi mye rundt på egen hånd. En dag var vi på et utkikkssted over byen. En kveld var vi på landsbyfest og ble mottatt av en stram kar.

Utsiktpunkt mot Rhodos by

Vi ankommer landsbyfesten

En dag besøkte vi den lille øya Symi, den ligger nær Tyrkia. En idyllisk plass der det var bebygd oppover dalsidene, og de små fiskebåtene lå ved kai. De gule fiskegarna lå i hauger eller strekt utover kaia.

På Symi

En dag var vi til byen Lindos der vi blant annet så Akropolisen og bukta der det sies at apostelen Paulus forliste en gang. Ellers var Lindos en hvit, fin by. Senere en kveld var vi på gresk aften.

Fra Lindos

På gresk aften

Naturligvis var vi på stranda, men jeg likte best å rusle rundt i det fine været. Vi spaserte ved havna, besøkte gamlebyen, og så på hovedstaden som heter det samme som øya, Rhodos.

Fra gamlebyen
Vi var på Rhodos en gang til. Det var mange år senere, i 1996 da vi var på vårt første cruise i greske farvatn, da var Rhodos en av havnene. Vi hadde nesten en hel dag på øya, og vi brukte tiden i Rhodos by. Artig å gå der vi hadde vært for mange år siden. I starten var det lett regn, men så kom sola. Vi besøkte stormestrenes palass, men hagen var finest. Dermed har jeg vært på Rhodos to ganger.

Ved havna
Stormestrenes palass
Hagen finest

På dette kruset i 1996 var vi også på den greske øya Kos, den ligger også i Egeerhavet. Øya er kjent fra oldtiden fordi legen Hippokrates bodde her. Denne øya har jeg besøkt bare denne gangen.

På øya Kos

Solnedgang på Kos

Kreta har jeg besøkt to ganger. Først to ukers ferie utpå 1980- tallet. Denne gangen ville vi prøve å bo i bungalow, den lå i den store hagen til hotell Creta Maris som lå rett utenfor Hersonissos. Vi hadde med yngstemann, han likte å bade både på stranda og i badebassenget. På tredje bildet under ser vi yngstemann på vei fra stranda og i retning hotellet.

Kart over Kreta
Strandliv

Gammel og ny tid møtes

Kreta er den største greske øya, og den mest folkerike. Det er et yndet sted for turister. Vi var på flere utflukter, jeg vil nevne det berømte Knossos, palasset etter kong Minos. Palasset hadde ligget under jorden i rundt 3000 år, da en engelsk arkeolog fikk gravet det fram i lyset igjen. En dag var vi i Agios Nicolas en fin by.

Fra Knossos
I Agios Nicolas

En dag var vi ut til øya Spinalonga, det var et trist besøk. Før i tiden ble alle som ble spedalske ført ut til denne øya og måtte være der resten av sitt liv. Jeg dro også  alene på en utflukt, den gikk mellom annet til hovedstaden Heraklion.

Spinalonga
Fra Heraklion

Det ble et to uker med flott vær på Kreta. Vi fikk sett mye av øya, jeg har tatt med noen få smakebiter av sommerturen. Det gikk helt greit med å bo i bungalow, alle måltider spiste vi på hotellet.

I hagen ved bungalowen

Andre gangen vi besøkte Kreta, var på cruiset i 1996. Da var det vi besøkte flere øyer, også Kreta. Da lå vi i hovedstaden Heraklion, og vi brukte tiden til å spasere i byen.