torsdag 25. april 2019

Påsketur til Stettin, del 3, april 2019

Jeg våknet til en strålende vårdag i Stettin. Først gikk jeg min vanlige morgenrunde i hagen, og denne dagen hadde jeg følge av katten. Jeg passerte fine blomster, stoppet og så på det jeg kaller grillhuset, det var ikke helt ferdig sist jeg var her. Så et lite stopp ved vannet med det jeg kaller de store gull fiskene.

Fine blomster
Katten var med
Vannet med fiskene

Etter frokost var alle klar for dagens program. På morgenflyet fra Torp var kommet en gjest til fra Norge. Vi dro inn til Stettin for å se vodkaproduksjon. Der tok en mann imot oss og ledet an til huset der produksjonen foregikk, og der den ble lagret. Han fortalte at tønner som hadde kommet med vin fra Spania og Portugal ble etterpå brukt til lagring av vodka, det gav en god virkning på prosessen.

Huset vi besøkte først
Utstilling av ting de
brukte før
Lagring

Vi gikk i kjelleren med lange ganger og kom dit det største fatene var. De var fra før Andre verdenskrig. Den største rommet 38 300 liter.

Gikk gjennom ganger
Under lave tak
Et av største fatene

Etter denne omvisningen gikk vi til hovedhuset. Der gikk vi opp en trapp til andre etasje, der ble de prøvesmaking. I gangen passerte vi en utstilling med gamle sorter vodka. Bordet stod klart da vi kom, dekket med tre sorter vodka og flere fat med forskjellige sorter kjeks, pluss sjokolade.

Huset
Fra utstillingen i gangen

Bordet dekket

I glasset med stett  var en gammel type, de sa 18 år. Så to småglass, et med en blank type, det med en gulaktig type lignet litt på likør. De tre typene vi smakte var 40 %. Guiden lo da noen av oss gav tydelig uttrykk for at dette var uvant sterkt. Han syntes vi var lite trenet. Vi måtte dessverre la halv parten stå igjen. Men en artig opplevelse.

Smaking av vodka

Årgangene diskuteres,
guiden til venstre

Nå tok vi taxi til en fin park som heter Jasne Blonia. Vi stoppet ikke langt fra Rådhuset, der var mange som slappet av på plenene i nærheten. Vi spaserte i parken og kom til en stor statue som har tre store fugler. Statuen er fra 1980, den skal symbolisere tre generasjoner etter Andre verdenskrig. Vi fortsatte videre og gikk ned en bakke mot et vann. Dette var et fint område.

Statuen
Fra parken

Nede ved vannet lå en restaurant, der ville vi spise lunsj. Nå var også Hedda kommet, hun kom med tog fra Warszawa der hun studerer. Restaurantens navn skrives Rusalka, men uttaler l- en med v. Før Andre verdenskrig var dette et fornemt hotell, men ble bombet under krigen. Først i 2018 ble det restaurert. Vi måtte vente lenge på maten, men da den ble servert, smakte den meget godt.

Fint område
Lunsj
Kyllingsalaten min
smakte godt

Så taxi tilbake til huset. Solnedgangen nærmet seg, og da var jeg på plass for å se. Jeg blir aldri lei denne naturens forestilling. Da mørket kom, gikk noen inn for å sitte og prate, andre satt på terrassen ved kjøkkenet.

Solnedgang
På terrassen

Dagens teknikk forstår jeg lite av. Vi benket oss ved kjøkkenbordet og så bort på kjøleskapdøren. Der var det bare å trykke på en knapp og spille den melodien man ønsket. Til slutt en runde der alle fikk velge sin favorittlåt. Enda en begivenhetsrik dag var snart over.