tirsdag 2. april 2019

Om Hellas, april 2019

Hellas er det 13. landet jeg har besøkt. Landet blir også kalt Grekenland. Hellas er en republikk sørøst i Europa, på sørspissen av Balkan. Hellas har svært mange øyer, og sies å ha verdens lengste kyst linje. Etter Andre verdenskrig brøt det ut borgerkrig i Hellas, den varte i to år. I 1967 ble det militærkupp, og monarkiet avskaffet i 1973. Etter statskuppet på Kypros, brøt militærjuntaen sammen, året etter i 1975, ble Hellas republikk med demokratisk styre.

 Flagget til Hellas

Som nevnt har Hellas mange øyer og jeg har vært på flere av dem,  men siden jeg bare regner fastlandet, skriver jeg først om det. Første gangen jeg besøkte fastlandet i Hellas var i 1996 på mitt første cruise. Da var cruiseskipene mindre, men mer koselige. Cruiset gikk til greske øyer, men vi var også innom fastlandet.

Cruiseskipet

På fastlandet la vi til i Katakolon, en liten fiskerlandsby på den greske kysten. Herfra ble det buss til Olympia der de første olympiske leker har sin start. Men i den gamle tiden var det kun menn som fikk ta del i lekene, ingen kvinner fikk se på. Mennene løp nakne, kun innsmurt med olje. Kanskje derfra uttrykke kommer: Han sprang som et olja lyn. Jeg tok en løpetur på den gamle løypa.

Billetten fra Olympia
Etter løpetur på 
berømt arena

På denne turen var vi også til Athen, og la til i Pireus, derfra buss til det berømte borgfjellet Akropolis. Her var noen av antikkens fineste bygg, flere tempel. De er fra byens klassiske storhetstid på 400- tallet før Kr. Øverst kneiser Athene templet. Her oppe er flott utsikt ned mot byen. 

Fra gammel tid
Utsikt til byen

Cruiseskipet Azur var det største som kunne gå gjennom Korintkanalen som er svært smal. Kanalen er mellom Korintbukta og Soroniabukta i Egeerhavet. Kanalen knytter sammen Peloponnes til resten av Hellas. Korintkanalen ble bygd mellom 1881- 1893, tatt i bruk i juli 1893. Den er 6, 3 km lang. Det var stor stemning på skipet da vi passerte gjennom kanalen.

Smal kanal
Stor stemning

Neste besøk i Hellas var jeg på en ukes rundtur i 2015. Da gikk turen til mange historiske steder, jeg vi nevne noen av dem her. Blant annet var vi i Athen og så på byen, og vi oppe på borgfjellet og ¨så Akropolis igjen. Denne gangen var her mye mer turister, men det historiske stedet like interessant.

På Akropolis
Fin utsikt

Vi besøkte et kjent område som het Meteora. Det er en samling kloster som er plassert på fjelltopper. Vi kjørte opp i høyden ved Kalampaka, der er mange spesielt formede fjell, og kloster lå på toppen der. Jeg syntes det var fantastisk å se.

Kloster på toppen
Spesielle fjell
Mer kloster

Vi kjørte også til Delfi der vi skulle se hvor orakelet i Delfi hadde holdt til. Mange kom hit for å få råd av orakelet. Dette går helt til det 9. århundre før Kr. Det var en prestinne som satt her og kom med sine svar. På bildet under sitter jeg på ruinene der man mener prestinnen holdt til.

I Delfi

Turen gikk også til Olympia, igjen gikk  jeg rundt og så på det berømte området, her hvor Antikkens Olympiske leker begynte ca. 776 før Kr. Det var konkurranse mellom de forskjellige bystater i Hellas. På bildet under skal OL- ilden ha blitt tent, og sies å bli tent nå for tiden også.

OL- ilden tennes her

Så videre sørover der vi skulle besøke det historiske Sparta. Siste biten oppover mot dalen gikk vi. Oppe i dalsiden hadde Mistra ligget her ved Sparta. Det var i Antikken den mektigste byen i Hellas. Byen var hovedstad i Lakonia, og var lenge ubefestet. Men fra 200 før Kr. hadde byen komplette bymurer. Nå er det for det meste ruiner igjen av den en gang så mektige byen.

Fra Mistra ved Sparta

Vi overnattet også i en idyllisk, liten by ved havet, her var badestrand og jeg så en del turister. Rund- reisen ble avsluttet i hovedstaden Athen. Siste kvelden var det avskjedsmiddag, da ble det opp- visning av folkedans. Siste bildet av Athen ble tatt på vei til flyplassen.

Fra den lille byen Tolo

Folkedans

Fra Athen

I 2011 var jeg på cruise i greske farvatn sammen med flere fra familien. En av havnene var Katakolon på fastlandet. Da ble det busstur til Olympia, det var mitt tredje besøk der. Denne gangen bare så jeg på da flere av de andre løp på den kjente, gamle banen på det berømte området.

I Olympia for
tredje gang
Fra Katakolon

Siste gangen jeg var på fastlandet i Hellas var i forbindelse med et cruise høsten 2015, og en av havnene var Katakolon, men da bare spaserte vi i byen. Vi hadde vært i Olympia så det ble ingen tur dit. Katakolon er en idyllisk liten by. Med dette besøket hadde jeg vært fire ganger på fastlandet I Hellas. Men jeg har besøkt mange av øyene, og vil skrive om det i et par andre blogger.

I Katakolon 2015 
Kirken i Katakolon
Fra Katakolon

Om greske øyer i morgen.
    


  

   

  






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar