fredag 12. april 2019

Besøk på italienske øyer,del 2, april 2019

Jeg sa det var to besøk på øya Sicilia, en rundtur med buss, den andre besøk på et cruise. Men jeg var der for tredje gang i 2014. Da var vi også i havn på Sicilia som er Middelhavets største øy. De fleste i familien var med. På vei fra havn til havn likte vi livet om bord, på bildet under er noen samlet til en prat på dekk.

Prat på dekk

Messina ligger nordøst på øya, og er Sicilias tredje største by. Når vi var i havn, delte familiene seg opp etter interesser. Men her var de fleste på bytur enten med et lite tog, eller med buss. Jeg var med på det siste. Men før jeg dro, tok jeg bilde fra båten mot byen.

Mottak på land
Utsikt mot byen

Vi kjørte gjennom byen og opp i høyden, der ble det stopp, da fikk vi studere utsikten nedover mot havna. Så tilbake til båten der det ble aktiviteter etter som man ønsket, kanskje bare sol og bad, men jeg passet på å møte til kaffen, for utvalget med kaker var stort. Så avslutning med middag.

Utsikt ned til sjøen
Kaffekos
Senere middag

Jeg har også besøkt Sardinia som er nest største øya i Middelhavet. Det var da jeg var på et cruise i Middelhavet høsten 2001. På kartet under ser vi Olbia helt oppe i nord på øya.

Kart over Sardinia

Vi lå i havn i byen Olbia, og der hadde vi bestilt utflukt. Vi kjørte et godt stykke og så en del av øya. Vi besøkte et kjent turiststed som het Baja Sardinia, men nå var her ganske dødt, for dette cruiset var i høstferien. Tilbake på båten ble det lunsj, så en spasertur i den lille byen Olbia. 

Fra Baja Sardinia
Nede ved sjøen
Cruiseskipet i havn
ved Olbia
Fra Olbia

Mitt andre besøk på Sardinia var også på cruise, det var i 2014. Denne gangen lå vi i havn ved et lite sted som het Porto Torres. Vi gikk en runde på land. Det var søndag formiddag og svært stille i byen. 
Dette er siste besøket på italienske øyer så langt.

Hedda og Dina
på cruise 2014
Fra en gate i Porto Torres

I byen Porto Torres
på Sardinia 

En kveld på cruiseskipet
 


 

  



    

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar