tirsdag 23. april 2019

Påsketur til Stettin, april 2019, del 1

Første del av påsken skulle flere av oss besøke familie i Polen. Vi dro tidlig morgen tirsdag 16 april fra Torp flyplass ved Sandefjord, for de har direktefly til Stettin. Flyet var fra Wizzair som er et ungarsk selskap, vi lettet rundt kl. 08.00. Det var fint flyvær og turen tok kun en time. På flyplassen i Stettin stod eldstemann i søskenflokken og tok imot oss.

Fra Torp flyplass
I Stettin stod Rune
klar med bil

Turen til huset utenfor Stettin tok ca. en halv time. Det var en stund siden jeg var her, så flere ting var forandret og pusset på. Dermed ble det omvisning i både huset og hagen, så frokost. Bær- og frukttre var i full blomst.

Vi er framme
På vei inn
Morellebær- og plommetre

Fra terrassen
utenfor kjøkkenet

Etter å ha slappet av, startet programmet for oppholdet. Jeg hadde ytret ønske om å få se mer av Stettin, jeg har vært her mange ganger, men aldri sett skikkelig hele byen. Vi spaserte ned til det lokale sentrum, der tok vi først buss, så hurtiggående trikk og vi var i sentrum. Iza ledet an. Det første vi besøkte var katedralen i Stettin som ligger i Gamlebyen. Kirken er i gotisk stil. Den ble etablert i 1187, men flere ganger ombygd. Under Andre verdenskrig fikk kirken store skader, og i 1971 startet arbeide med å reparere kirken, det tok 3 år. I 2006  ble det ny renovering.

Katedralen i Stettin

Kirken er katedral i det romersk katolske bispedømme Szcecin. Inne er et stort, staselig kirkerom med mange flotte glassmalerier. På sidene var nisjer, flere var som minnesteder som for pave Johannes Paul II som var polsk, han besøkte også denne katedralen. På hans minnested var blant annet et stort maleri av paven, pluss stolen han hadde sittet i. Et annet minnested var over jødene fra Stettin som ble myrdet under Holocaust under Andre verdenskrig. St Jacob katedral er en fin kirke med et tårn som er 60 meter høyt.

Framme i koret

Minne om paven
Minne om jødene
Fine glassmalerier

Etter å ha sett kirkerommet, tok vi heis opp i tårnet. Her var en fantastisk utsikt mot Stettin som har 400 000 innbyggere, og er grunnlagt i det 8. århundre. Byen ligger på begge sider av elven Oder. Stettin er en av de eldste byer i Polen. Byen er delt inn i fire bydeler som igjen er inndelt i fire bydeler. Vi stod en stund og så på utsikten.

Utsikt til Stettin
Fra utsikten

Vi tok heisen ned og gikk videre i Gamlebyen som er et sjarmerende sted. Vi passerte et flott tre, våren var kommet langt her i Stettin. Den gamle bydelen ble ødelagt under Andre verdenskrig, men mye av den ble gjenoppbygd helt fram til år 2000, nøyaktig slik den var med smale hus i pastell farger, og med festlig form på takene. Slik også det gamle Rådhuset. Nå var det flere utekafeer på plassen her. Vi ruslet litt til i brosteinsgatene før vi gikk på museum.

Flott tre

Fra Gamlebyen
Det gamle Rådhuset

I Stettin Museum så jeg gamle ting fra tidligere tider og framover mot vår tid. Jeg kan nevne en dør fra 1200- tallet, og plakater som viste hvordan byen så ut i gamle dager. I andre etasje var møbler og ting fra forskjellige tidsaldrer. Som eksempler kan nevnes en skjenk fra 1700- tallet og et orgel fra rundt 1900.

Dør fra 1200

Skjenk fra 1700- tallet,
samt orgelet

Jeg vil også nevne maleriet fra 1800- tallet av Katarina II som var regent i Russland fra 1767- 1796. Hun var fra Stettin, tyskfødt i 1729 som prinsesse Sophie, hennes far var prøyssisk militæroffiser. Som det ofte var på den tiden ble ekteskap arrangert, og hun ble giftet bort til den russiske tron følgeren Karl, senere Peter III av Russland. Han var mentalt umoden og ikke interessert i Sophie, så ekteskapet sies å ikke være fullbyrdet på mange år. Men hun hadde sine elskere på lur. Peter III ble myrdet, og da kom Sophie på tronen som Katarina II av Russland. Det hviskes i krokene om at hun hadde en finger med i mordet på sin mann. Hun var regent til hun døde i 1796.

Katarina II

Vi gikk videre nedover mot havnen, og kom forbi en statue, det så ut som en kar i en slags marine uniform eller lignende, men han hadde korte bukser, det ser man helst i varmere klima. Statuen het Pioner 1912- 1976.

Statuen

Vi gikk oppover i byen til Radissonbygget, og tok heis opp til toppen. Her var også utmerket utsikt over byen. Her tok vi en pause og jeg bestilte en herlig is. Stedet het Café 22, oppkalt etter dette bygget som har 22 etasjer.

Det ble pause og is

Vi tok taxi tilbake til huset. Her avsluttet vi dagen. Familien har en stor, flott hund som heter Aira, hun ble glad da familien kom tilbake til huset. Det ble en fin solnedgang. Jeg var iblant innom stuehjørnet der påskegodtet stod. Til slutt samling rundt bordet på kjøkkenet.