tirsdag 27. august 2019

Sommerettermiddag i Oslo, juli 2019


Først må jeg fortelle at lørdag ettermiddag var jeg til kaffe hos familie, og der var også det nyeste skuddet på familien, lille prinsesse Aurora. Hun er en liten diva, for hun skal kun bæres. Å ligge i vognen er ikke noe for henne, hun skal bæres, og det blir hun.

Nyeste tilvekst,
prinsesse A.
Men så bæres igjen

Søndag dro jeg inn til Oslo for å se hovedstaden i sommerskrud. Vi er kommet til siste delen av juli, og tredje sommermåned er snart over. Været var strålende, og da jeg gikk fra busstoppet nedenfor slottet, så jeg at ved Karl Johans gate var flere av de politiske partiene klar med sine valgprogram. Jeg sa som sant var at jeg har forhåndsstemt for lengst, for jeg er på reise på valgdagen.

Første stand jeg så
Så den andre
Den tredje

Hos Kristelig Folkeparti var tomt, sikkert fordi det var søndag, tenkte jeg. Mye folk satt og koset seg på uteserveringene, slik som her ved Karl Johan.

Fint å sitte ute

  Nå møtte jeg en fra familien, og vi spaserte mot sjøsiden ved Operaen, og ruslet på Havne promenaden. Her så jeg bortover mot kunsten ved Operaen, den heter Isfjellet, og er laget etter maleriet av en tysk kunstner. Jeg så også Christian Radich ved kai.

Kunstverket også

Her var mye folk ute, flere drev og badet, de hoppet ut fra taket på badeflåter som kan leies, som små badstuer. Her er fin utsikt bort til Operaen, Munchmuseet og distriktet rundt.

Utsikt

På Havnepromenaden der vi gikk, så jeg det nå var kommet blant annet lekeplass. Her var nå fint tillaget i dette området. 

Fint tillager

    Vi spaserte til området som heter SALT. Området er planlagt blant annet av et samisk arkitekt firma, for en del av det ligner på tørkestativer for fisk, sånt man forbinder med Lofoten og traktene i Nord Norge. Vi satte oss på en uteservering. I "taket" var pyntet med gamle lampeskjermer. 

På kafé

Da vi gikk, måtte jeg beundre området, særlig kunstverket med alle skjorter og andre plagg som viftet i vinden, det minnet om fisk til tørk.

Smart idé

SALT

Vi gikk tilbake langs Havnepromenaden og stoppet da for å se et "skolerom", det kunne klasser leie og ha en spesiell time her. Moro for elever å ha litt variasjon.

Skolerommet ved kaia

Det var mye folk ute i det fine været, og da vi kom til Jernbanetorget, var et område der laget til for sandvolleykamp. Fire karer var i kamp, to på hvert lag. Her var en del publikum, og vi stod litt og så på dem. Jeg synes det er morsomt når de gir tegn med fingrene bak ryggen så det andre laget ikke skal se hva de planlegger.

Sandvolleykamp

  Vi satte oss en liten stund til på en utekafé med utsikt til Torggata bad med de fine søylene. Her har de blant annet Rockefeller, og Oslo Street Food. Vi var inn og kikket, her var mange boder med et variert tilbud med mat, det kan man velge i , kjøpe og ta med ut. Men vi kjøpte ikke noe, for jeg skulle snart ta bussen tilbake etter en fin sommerettermiddag i hovedstaden.

Utsikt til Torggata bad
    



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar