fredag 16. august 2019

Sommerturen 2019, del 10

Vi var på vei tilbake til  Joseph Smiths Building. Jeg tenkte på det guiden hadde fortalt i innledningen før vi startet omvisningen i huset vi hadde besøkt. Da mormonene rømte fra Illinois, gikk den store gruppen over Rocky Mountains, og mange babyer ble gravlagt på ferden. Da de så ned til Saltdalen, pekte lederen og sa: Dette er plassen. De bosatte seg her og grunnla Salt Lake City. Mottoet deres var at de skulle arbeide så flittig som bier. Nå var vi framme, og gikk vi opp i 10. etasje og så på den fine utsikten, særlig ned til Tempelet. Da vi gikk, så jeg på den staselige inngangsdelen.

Utsikt til Tempelet
Fin hall

Nå tok vi en lunsjpause. Så gikk vi til stedet vi skulle møte opp, vi skulle på enda en utflukt. Vi skulle til Great Salt Lake. Den Store Saltsjøen som ikke har utløp, den bare fordamper på oversiden, det etterlater salt. Den blir ofte kalt "Amerikas Dødehav". Sjøen er grunn, kun 10 meter på det dypeste. Vi tok plass i bussen, men hadde ikke kjørt lange stykket før vi så to måser på et tak. Guiden sa måsen var en viktig fugl i området. Da nybyggerne var klar å høste avlingene, kom svermer med grashopper og spiste opp alt. Dette gjentok seg, og de bad om hjelp. Da kom en flokk måser og spiste opp grashoppene. Det gjorde de hvert år, og nybyggerne var reddet. Det var forbudt å skyte måser.

Fuglene på taket

Guiden fortalte det kommer mange typer fugler til området, rundt 250 typer, for her er ingen store dyr som kan ta dem. Vi kjørte videre og kom forbi flere fjell som inneholdt kobber, der var så mye at de var forsynt med kobber minst i 50 år til, fikk vi høre. Vi nærmet oss Saltsjøen, i gamle dager hadde her vært togskinner helt ut til piren ved sjøen. Da var der fornøyelsespark, også med stor dansesal, hit kom mange og moret seg. Så brant bygget ned, men ble bygd opp igjen. Men så brant det igjen. Først i 1980 ble det nytt bygg, men det ble ingen suksess. Det er bygget vi ser i dag. Tre somrer på rad ble det flom, og vannet gikk høyt opp på veggene. Før i tiden badet de her, men de bare fløt på vannet. Guiden viste oss gamle bilder. Men nå var vi framme og gikk av bussen.

Bygget før

Fra bygget i dag

Fløt på sjøen
Framme ved Saltsjøen

For å komme ned til sjøen passerte vi busker på begge sider, der var fullt av store edderkopper, men det var bare å holde avstand. I en vik av sjøen lå flere seilbåter, men de kunne ikke bruke motor, for da ble den ødelagt.

Mange edderkopper
Ved Saltsjøen
Vik med seilbåter

Ovenfor sjøen lå et bygg med blant annet utsalg. Der kjøpte jeg fine øredobber i bronse, jeg synes de er lekre. Så ut på verandaen på bygget og ta en siste titt på Saltsjøen. Da vi kjørte så vi kobberfjell der gruver fortsatt var i gang.

Fra Saltsjøen
 Fjell med kobber

Vi kjørte tilbake til Salt Lake City. Nå ble det en tur på Macys, og gikk litt rundt der og så på utvalget. Så gikk vi til en restaurant og spiste middag, før vi dro til hotellet og hentet bagasjen. Vi tok en Uber til togstasjonen. Vi ventet der i tre kvarter før toget kom. Nattoget var også forsinket. Men vi fikk våre sovekupeer. Om lag klokken 01.00 kjørte toget ut fra Salt Lake City.

En visitt her
På vei til middag

Det var natt da vi dro fra Salt Lake City, men jeg sov ganske bra på toget som var på vei til Reno, dit vi skulle. Det var tirsdag morgen 30. juli da vi møtte til frokost i restaurantvognen, det var inkludert i vår billett. Vi fikk servert en god frokost som vi spiste med utsikt til landskapet vi passerte.

Frokost på toget
Utsikt til landskapet

Vi var nå kommet til staten Nevada som ligger sørvest i USA. Nevada blir kalt "Sølvstaten" etter de rike mineralforekomstene. Nevada ligger øst for fjellkjeden Sierra Nevada. Området har vært tilhold sted for indianere i over 20 000 år. De første nybyggerne fra Europa kom på slutten av 1700- tallet, det var først spanske misjonærer og pelshandlere. På 1800- tallet kom gullgravere. I senere tid, på 1930- tallet, kom luksushoteller og gambling, for her var liberale lover. Turismen økte kraftig. Denne natten hadde vi kjørt gjennom nesten hele Nevada, for Reno ligger nær grensen til California. Vi ankom Reno klokken 09.00 lokal tid. Vi gikk til vårt hotell, Eldorado, der vi fikk sjekke inn med en gang. Vi fikk et stort, fint rom.

Hotell Eldorado
Etter en kort pause, gikk vi ut på byen. Første bosetningen i Reno var i 1868. Byen ligger i Washoe County, nordvest i Nevada. Reno har om lag 226 000 innbyggere. Reno er kjent som "skilsmissebyen", for her er liberale ekteskapslover. Nå kom vi forbi et sted man kunne stikke inn og gifte seg.

I Reno
Et kapell for
brudepar
Vi gav oss tid å se på en statue av en delfin med unge. Elven som renner gjennom byen heter Truckee, og nå ruslet vi langs den, jeg syntes det var fint og idyllisk langs elven.