onsdag 14. august 2019

Sommerturen 2019, del 8

Det var tid og gå til togstasjonen i Grand Junction, men ventet enda en stund der. Vi skulle til Salt Lake City, med så mye forsinkelse ville det bli sent på kvelden før vi kom dit. Endelig kom toget og vi inntok våre plasser i andre etasje. Klokken 18.55 kjørte toget ut fra stasjonen, igjen var vi rundt 3 timer forsinket. Endelig var vi ute av byen og passerte blant annet en slette med en hel flokk svart buskap.

Endelig i gang

Vi kjørte langs Coloradoelven, og jeg så små båter som var i sving på elven. På plasser nær elven var små telt satt opp, der var båtene dradd på land, de hadde tatt pause før natten kom.

Kjørte langs Coloradoelven

Fra elven

Etter hvert passerte vi strekninger med vidder. Så begynte solen å gå ned, jeg så også en fin regnbue. Det ble en flott solnedgang. Så ble det mørkt.

Så i en regnbue

Strekninger med vidder
Solen på vei ned

Fint å se solnedgangen, men så ble det mørkt. Vi kom til Salt Lake City klokken 01.10 og gikk av toget. Vi tok straks en Uber til hotell Marriott der vi sjekket inn for to netter. Så rett til sengs.

Himmelen farget av
solnedgangen
Endelig på hotellet i
Salt Lake City

Søndag morgen våknet jeg i Salt Lake City som er hovedstad i delstaten Utah, staten vi så vidt hadde vært innom tidligere på denne turen. Delstaten ligger vest i USA, og navnet Utah kommer fra navnet på en indianerstamme, Utene. Men navnet betyr "folket fra fjellhøydene". Byen har nå rundt 200 000 inn byggere. Byen ble grunnlagt i 1847 av medlemmer fra Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige, også kalt mormoner. Nå ventet vi på å bli hentet, for vi skulle på utflukt i Salt Lake City, vi hadde bestilt billetter til den før vi reiste til USA.

Fra Salt Lake City

Vi gikk av bussen ved Tempelplassen, der var fint tillaget med fontener og blomster. Stifteren av mormonene var Joseph Smith, han døde i fengsel i 1844. Han hadde over 30 koner. Nå tok Brigham Young  over, han  var først metodist, men ble mormon etter å ha lest Mormons bok. Han ble med å starte et samfunn etter hans kone døde i 1832. Men mormonene var ikke velkommen noe sted, så de dro til Utah. 14 500 vandret fra Illinois, over fjellene hit til Utah. Her var godt med vann, og her var gull, sølv, og kobbergruver. Men nå gikk vi til Tabernaklet, det var formet som en Dõme.

Fint på tempelplassen

Tabernaklet

Her skulle vi høre en konsert med det berømte Tabernacle Choir, dette var innlagt i utflukten, derfor hadde vi sikret oss billetter før vi reiste. Det var spennende å komme inn i salen og så fram dit koret stod oppstilt. Koret har 360 sangerne når alle er samlet, og ble stiftet for rundt 90 år siden. Vi fikk ta bilder før, og etter konserten var avsluttet.

Inne i Tabernaklet

Vi ble anvist plass, her skal være plass til 22 000. Et flott syn å se koret stå der oppstilt. Orgelet rett bak koret er et av de største i verden. Det har vært ombygd flere ganger, det nåværende er fra 1948 og har 11 623 rør. Den kvinnelige organisten spilte profesjonelt på de fire radene med tangenter, og føttene tok seg av pendlene nede ved gulvet. Her var fint pyntet med blomster og det amerikanske flagget. Ute på sidene var en stor skjerm på begge sider, der stod: Music the Spoken Word. Et stort orkester spilte, koret sang vakkert, og det var også en fløytesolo. En opplevelse jeg sent vil glemme. Da konserten var over, fulgte to damer i de røde kappene oss til bussen, de pratet og var svært vennlige.

En stor opplevelse

De to damene

Vi så også det store tempelet som lignet på et eventyrslott, men dit inn kom ikke turister. Tempelet ble innviet i 1893. Vi dro videre til Utah State Capitol bygd mellom 1910- 1920. Et stilig bygg av granitt, inne er mye lys marmor. Til støtte fikk de 800 000 dollar fra enken da den rikeste mannen her døde. Vi gikk inn og så på den flotte innredningen. Utenfor stod statue av en kjent indianerhøvding.