onsdag 7. august 2019

Sommerturen 2019,del 1

I år ble sommerturen lagt til USA, vi var fire personer som skulle reise sammen. Det som kunne planlegges var bestilt og ordnet med før vi reiste. Søndag 21. juli kjørte vi mot Gardermoen i tåke og regn. Vi dro med Lufthansa fra Oslo til Frankfurt der vi landet klokken 11.40. I Frankfurt var sol og fint vær da vi gikk om bord i det store flyet fra samme selskap som skulle fly oss til USA.

Mot Gardermoen i
tåke og regn

I Frankfurt stod flyet
til USA klart

Vi hadde sjekket inn sammen, men fikk ikke plasser samlet. Nå gjaldt det å fylle tiden på flyturen som ville ta rundt 9,5 time. Vi lettet klokken 14.00 og satte kurs mot USA. Jeg fordrev tiden med å se filmen om vokalisten i gruppen Queen, Freddy Mercury. Jeg syntes at Sacha Baron Cohen som spilte Freddy, gjorde det svært godt. Så løste jeg litt kryssord og fulgte med på flyruten. Jeg leste også i selvbiografien av Petter Northug, en av våre største idrettshelter. Vi fikk servert middag om bord.

Så film om Freddy
Godt spilt av Cohen
Fulgte med på
flyruten

Vi fikk servert frokost før vi landet i Denver klokken 15. 31 lokal tid. Etter alle formaliteter på flyplassen, tok vi først tog, så buss til sentrum der vi sjekket inn på Holiday Inn Express Downtown. Vi var i delstaten Colorado, i byen Denver som er hovedstaden og største byen i Colorado. Denver har knapt 665 000 innbyggere, men tar vi med områdene rundt, blir tallet knapt 2,6 millioner. Denver ble grunnlagt i 1854, og er oppkalt etter guvernøren i Kansasterritoriet, James Denver. Byen ligger ved foten av fjellkjeden Rocky Mountains.

Holiday Inn

Da alt var klart på hotellet, gikk vi ut for å spise middag. Valget falt på restauranten  Otra Vez. Jeg spiste kun dessert. Jeg fikk isen jeg bestilte, det var en mektig porsjon. Men vi var trette etter reisen og tok en tidlig kveld.

I restauranten

Se desserten nede
på bildet

Mandag morgen spiste vi en god frokost på hotellet. Været var varmt og fint da vi gikk ut for å se på byen. Vi fulgte også buss et stykke, det er gratis i byen. Vi gikk i retning Capitol i Denver, her sitter representantene som styrer i Colorado som er en fjellstat. Denver er delstatshovedstad i Colorado. Det er den eneste staten i USA som ligger 1000 meter over havet. På veien kom vi forbi et sted der den gamle postvognen fra 1854 stod utstilt i et vindu. Så til Capitol som er et stort, imponerende bygg med en kuppel på taket. På plenen foran bygget løp ekorn omkring.

Postvognen fra 1854

Capitol i Denver
Ekorn utenfor

Vi kom inn i et staselig bygg med blant annet dekorasjoner på veggene, og kuppelen i taket var flott. Vi gikk opp trapper og kom til salen der representantene holdt sine møter. Jeg prøvde talerstolen og sa noen sannhetens ord.

Dekorasjoner på veggene
Kuppelen i taket
På talerstolen
Møtesalen

Etter å ha sett møtesalen, kom vi forbi døren inn til der selveste sjefen satt, jeg prøvde stolen der de som fikk audiens ventet. På veggene hang bilder av tidligere presidenter, og et rom var åpent for neste presidenten, navnet var på plass til Donald Trump. Et sted var et lite museum, der var bilder av en boplass for indianere, pluss bilder fra gamle Denver. Svært interessant å se Capitol i Denver.