søndag 11. august 2019

Sommerturen 2019, del 5

Torsdag morgen våknet jeg i Grand Junction, vi spiste frokost før vi sjekket ut fra hotellet. Grand Junction har knapt 59 000 innbyggere. Byen er et stort handels- og trafikknutepunkt, og området er blitt et populært sted for terrengsykling. Nå tok vi en Uber til stedet vi hentet bilen, dagens program skulle starte. To var satt opp som sjåfører, en var kartleser og jeg var turist i baksetet. Det var en strålende dag, varmt og fint.

Klar å dra fra hotellet
Bilturen i gang

Først skulle vi besøke Arches Nasjonalpark, den lå i Utah, så vi kjørte over grensen dit. Delstaten Utah ligger vest i landet. Her ligger den kjente parken med sine mange sandsteinsbuer og andre unike formasjoner. I mange millioner år har dette spesielle området blitt dannet.

På grensen

 Da vi var framme, stoppet vi på flere utkikksområder, noen steder kjørte vi bare til side, andre steder måtte vi gå et lite stykke for å se formasjoner eller se utover disse naturens underverker.

Ved området

Ligner på slott
Framme i parken

De fleste av de mest kjente formasjonene har navn, men jeg noterte ikke for hver, jeg hadde nok med å beundre de fantastiske naturens undere. En del av området blir kalt Devils Garden. 

Naturen som kunstner
Se på dette
og dette

På en av parkeringsplassene ble vi vitne til et biluhell. En bobil prøvde å komme seg ut, men sjåføren hørte ikke damen som dirigerte brøle at han måtte stoppe. Pang, sa det og den andre bobilen fikk en skade bak. Jeg så at de parkerte igjen, så ventet de sikkert på eieren av bilen. Men vi gikk videre for å se på dette fantastiske området.

Utrolig å se
For et område!
Jeg har aldri sett maken

Denne parken med alle de rødbrune formasjonene er noe av det mest unike jeg har sett. Det var en stor opplevelse å se hva naturen gjennom tidene har formet. Vi kjørte ut fra område og til byen Moab for en pause.

Kjørte ut av området

  
Moab er en liten by her i utkanten av Grand County. Byen har om lag 5000 innbyggere. Vi ruslet en tur i sentrum før vi spiste lunsj på The Spoke. Jeg spiste en diger hamburger.

Fra Moab
Pausen er over

Nå skulle vi besøke neste nasjonalpark i området. Den het Canyonlands National Park. Igjen ble det en stor opplevelse av naturens forming. Canyonlands Nasjonalpark er en villmark med kløfter og formasjoner dannet av Coloradoelven og sideelver. Hele området deler en primitiv ørkenatmosfære, men med hver sin karakter. Her er fire områder.

Første utsiktspunkt
Helt spesielt
Utrolig å se

Jeg syntes dette var et magisk område. Et sted måtte vi gå et lite stykke til utsiktspunktet, da så jeg små kaktus ved stien, over oss sirklet en ørn sakte med de store vingene.

Magisk område
Spennende å se

 Små kaktus
Ørnen
Det siste utsiktsstedet
Mest naturens forming

Fortsettelse.


  
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar