torsdag 15. august 2019

Sommerturen 2019, del 9

Nå skulle vi kjøre til en park, og passerte da flere gamle, fine hus, flere av dem var bygd av rikfolk som gruveeiere. De som eide for eksempel gull eller sølvgruver. Vi skulle innom Heritage Park. Parken minnes det Old West, blant annet de første nybyggerne som kom og bosatte seg her. Vi så flere store statuer som fortalte om den gamle historien. Det var sikkert ikke lett å starte helt på nytt. Her oppe i høyden var utmerket utsikt.

Gammelt rikmannshjem
Fra parken
Flere statuer
Utmerket utsikt

Nå kjørte vi til lunsjstedet, lunsj var inkludert i utflukten. På spisestedet var buffé, og der var mye god mat. Jeg spiste av maten, men desserttallerkenen var velfylt. Jeg var forundret over at så mange var overvektige. Hadde jeg vært så mange kilo tung, hadde jeg ikke våget å gå inn der det var så mye fristende mat.

Masse godt på buffeen

Nå var utflukten over og vi skulle skysses til hotellene. Vi ba om å bli satt av før, for vi ville spasere en tur privat i byen, det var greit. Det første vi kom til var Madeleine- katedralen. Dette var en romersk- katolsk kirke som ble ferdig i 1909. Under gullrushet på andre del av 1800- tallet kom også flere katolikker. De ville også ha en kirke å gå til.

Katedralen

Lederen for byggingen var Lawrence Scanlan som var den første biskopen i Salt Lake City. Vi gikk inn og så på den meget fine innredningen med praktfulle glassmalerier og fine veggmalerier. Taket var også lyst og spesielt.

Fint inne
Detalj fra taket
Vakre glassmalerier

Vi spaserte videre i retning vårt hotell, og beundret utsikten til flere av gatene. Flere steder var fint tillaget med blomster, nesten som små parker. Nå var vi nesten ved hotellet.

Gatebilde
Mye fine blomster

Denne dagen ble det bestemt å spise middag på en asiatisk restaurant. Det ble Wong´s asian bistro. Med meg ble det bare suppe. Så tilbake til hotellet der vi satte oss på uteserveringen. Jeg avsluttet kvelden med en cocktail som het Goldfinger. Serveringsdamen var spesiell, hun var blid, pratet og var morsom. Det var en varm og ekstra fin kveld i Salt Lake City.

På vei til middag

Fra restauranten
Flott kveld i Salt Lake City

Mandag morgen var været like strålende. Tre av oss ville av sted og se Rådhuset. Vi var tidlig ute, men var inn i hallen. Her så fint ut, og vi så bilde av en dame, hun var demokratisk politiker og ordfører i byen. City and County Building stod ferdig i 1894. Bygget var først State Capitol, så Rådhus. En staselig bygning i en type sandstein.

Rådhuset
Fint i hallen

Ordføreren

Nå ville vi spise frokost på rådhuskafeen som het Blue Bird, men bord og stoler var lenket sammen. Kafédamen ringte etter vaktmester som kom kjørende straks, men den største tangen hans klarte ikke å kutte den tjukke kjettingen. Men vi kom oss mellom lenkene, og der satt vi og spiste. Vi fikk servert en nydelig frokost. På bildet er ikke lenkene gode å se.

På Blue Bird
Nå gikk vi tilbake til hotellet og gjorde klar koffertene, for vi skulle sjekke ut fra hotellet. Bagasjen satte vi på et rom ved resepsjonen. Men vi skulle ikke reise før på nattoget, dermed hadde vi resten av dagen i Salt Lake City. Nå spaserte vi i byen igjen, jeg måtte se nærmere på en politibil og tenkte på seriene på Netflix og HBO.

Sjekker ut

Er det samme sort?

Så kom vi til Joseph Smiths Memorial Building Før var dette et luksushotell som het Utah, og ble åpnet i 1911. I "resepsjonen" var fint dekorert. Vi skulle egentlig opp i 10. etasje for å se på utsikten, men der var ikke åpent enda, vi måtte tilbake senere. Vi gikk videre og passerte mye fine blomster.

Tidligere hotell

Mange blomsterbed

Vi gikk videre til Beehive House som ble bygd i 1884. Det var hjemmet til Brigham Young som var leder for mormonene. Da vi kom dit, skulle akkurat en omvisning i huset starte, og vi ble med. Guiden fortalte at hans bestefar hadde 6 koner, så han var etterkommer av bigamistene. Jeg velger å tro at de fleste mormoner har i dag kun en kone.

Huseieren

Vi gikk gjennom rom etter rom og hørte om livet her, men skaffet mer fakta senere. Brigham Young første kone døde, men etter hvert giftet han seg med 54 kvinner. En oversikt over hans koner etter han døde, viser at 21 av konene aldri hadde vært gift før, 16 var enker, 6 ble skilt og giftet seg med ham, men 6 av konene hadde ektemenn som levde. 6 av konene har de ikke oversikt over bakgrunnen. Da han døde, hadde han 54 barn med 16 av sine koner, 45 av dem var voksne.

Fra hans kontor
og soverom

Flere av salongene var fint møblert. Han fikk bygd to hus for å huse alle sammen. Kvinnene hadde hver sitt soverom og en stue, samt egen nøkkel til sin dør. Han tok seg av alle sine koner og alle sine barn. Forstod jeg det rett, bodde en kone i gangen her hos ham, de hadde med andre ord hver sin tørn. Personlig må jeg få lov å si at jeg fatter ikke at de vanlige medlemmene i kirkesamfunnet kunne godta en leder som veltet seg i kvinner. Men jeg vet ikke alt, så med respekt for mormonene er det best å ikke skrive det jeg har lyst til.