fredag 9. august 2019

Sommerturen 2019, del 3

Tirsdag morgen skulle vi på utflukt, den var bestilt før vi reiste hjemmefra. Etter en tidlig frokost dro vi til Union Station der vi tok plass i en Grey Line- buss som kjørte oss til stedet der vi gikk over i en hvit van med sjåfør og guide. Vi var en liten gruppe på kun seks personer som skulle på Denver Mountain Parks Tour. Vi kjørte opp i høyden mot Red Rocks Park.

Her møtte vi
Bussen stod klar
Oppover mot høyden

Først skulle vi se Red Rocks Amfiteater. Det lå fint til med rødbrune berg som kulisser, her var
10 000 sitteplasser. Kvelden før hadde Diana Ross holdt konsert her, nå holdt de på å rydde opp. Mange kjente stjerner har opptrådt her. Jeg kan nevne U2, Dolly Parton, ikke minst må The Beatles nevnes. Da de holdt konsert her i 1964, bodde de på hotellet ved siden av det vi bodde på nå. En dag prøvde de å komme seg ut baktrappen, for utenfor inngangen stod 5000 skrikende ungdommer. Men så stanset heisen mellom to etasjer, der satt gruppen fast i fem minutter før de ble hentet ut. Slik er det å være kjent og populær. Nå satt jeg og kikket utover amfiområdet.

Amfiscenen
Røde berg som kulisser

Nå så jeg stor aktivitet mellom benkeradene. Noen løp, flere gjorde gymøvelser, noen balanserte, kanskje det var yoga, et par karer kom hoppende jamføttes oppover. Jeg ble nesten svimmel av å se så mye spreke folk. Utsikten her oppe var strålende til området som var bakteppe.

Mange trimmet ved
benkeradene
Flott utsikt

Vi var innom et lite museum som viste alle berømthetene som hadde opptrådt her. Så kjørte vi videre. Det ble stopp ved en liten elv med en trebro over, der ruslet vi litt og så på idyllen. Turen fortsatte, og vi passerte den lille byen Evergreen. Her var et poststed kalt Evergreen i drift fra 1876. Stedet var oppkalt etter de eviggrønne trærne nær den opprinnelige byen i området.

Idyll ved elven
Trebro over
Passerer Evergreen

Vi var nå på høyeste "porten" for Continental Divide, Vannskillet. Her hadde vi fin utsikt til Rocky Mountains med snø på toppene. Når snøen smelter, renner den i øst mot Mexicogolfen, i vest mot Stillehavet.

Utsikt til Rocky Mountains

Turen gikk videre til et museum tilegnet Buffalo Bill som var en legende i Old West. Han levde fra 1846 til 1917. Han var amerikansk soldat, bisonjeger og showmann i "det ville vesten". Han turnerte i USA og Europa med sitt Wild West Show. Skarpskytteren Annie Oakley og indianerhøvdingen Sitting Bull var med. Han var god kompis med indianerne, og flere av dem var med i showet. I museet var bilder av legenden, samt flere av hans personlige ting.

Fra museet
Buffalo Bill
Private ting
Buffalo Bill og indianerhøvdingen
Sitting Bull, bilde fra 1885

Vi besøkte graven til Buffalo Bill, vi gikk et stykke videre fra museet og lenger oppover ved lockout Mountain. Vi kjørte videre til et utkikksted med utsikt til det storslåtte landskapet. Så kjørte vi tilbake til Denver.

Her hviler Buffalo Bill
Flott utsikt

Vi nærmer oss Denver

Tilbake i byen var det tid for litt mat. Fra uteserveringen hadde vi utsikt til et fonteneområde der barn løp og moret seg mellom vannstrålene.

Jeg ville ha
kun dette
Fonteneområde

Da vi gikk videre, kom vi forbi et av pianoene som stod ute flere steder. Iblant satt folk og spilte. Senere var det tid for Happy Hour på Henry´s Tavern. Det var en nydelig kveld i Denver. Dagens middag ble på Maggiano´s 500 Litle Italia. Det passet ypperlig, for jeg liker italiensk mat. Slik avrundet vi siste kvelden i Denver.