lørdag 10. august 2019

Sommerturen 2019, del 4

Onsdag 24. juli etter frokost, sjekket vi ut fra hotellet i Denver. Så dro vi til togstasjonen og sjekket inn bagasjen. Toget var en god del forsinket, vi nyttet da tiden til et besøk i den eldre delen av byen, Lower Downtown. Vi kom forbi det eldste hotellet i Denver, The Oxford hotell. Det ble grunnlagt i 1891, men er renovert flere ganger. I strøket her var husene lavere, og jeg så et hus som på øverste del av huset hadde en dekorasjon, et fint landskapsbilde.

Eldste hotellet
Lave, fine hus

Vi passerte en parkeringsvakt som var i oppdrag med å tømme parkeringsautomatene. Han hadde en spesiell teknikk, og var ikke i berøring med pengene, her var ikke mulig å jukse. Vi så også huset som var et tidligere meieri, og vi så det store baseballstadion.

Parkeringsvakten
Gammelt meieri
Baseballstadion

I en smal gate her var de tydelig opptatt av temaet melk og meieri, for øverst i gaten gar pyntet med gamle melkeflasker, og en statue minnet om en melkefontene.

Melkeflasker som
dekorasjon
Ligner på melkefontene

Men nå var det tid å gå tilbake til stasjonen, og vi ventet inne i det fine venterommet. Endelig kom toget som var rundt tre timer forsinket. Vi fikk våre billetter og gikk opp i andre etasje på toget. Her var gode seter og store vinduer så vi ville ha god utsikt til landskapet vi passerte.

Fra venterommet
Endelig klart

Dette var California Sephyr, toget som går mellom Chicago og San Francisco. Ruten går gjennom noen av de fineste landskapene i USA, og er blitt en svært populær rute. I god tid før vi reiste, hadde vi kjøpt billetter til de strekningene vi ville bli med. Toget som skulle gå klokken 08.00, gikk først 10.55. Etter hvert kom vi ut fra Denver og landskapet ble mer kupert med høye åser og grønne daler. Jeg tenkte at dette hadde vært indianerland, og her hadde sikkert cowboyer ridd av sted på hestene sine.

Kupert landskap
Indianer- og cowboyland
i gamle dager

Etter hvert kom panorama etter panorama. Langt nede så jeg elven og små sjøer. Et sted så jeg en demning. Så kom tuneller, de fleste korte, men en varte i 10 minutter. Første stopp var Fracer, Colorado. Her var vi en rask tur ut på perrongen.

Toget var langt
Jeg så sjøer
Og elven langt nede
Variert landskap

Ute på perrongen
Straks klar å dra videre
Turen fortsatte gjennom det flotte landskapet. Et sted passerte vi en skytebane der sheriffer hadde skyteøvelse, de var i full uniform, og flere biler med sheriff på siden stod parkert rett ved. Jeg var ikke rask nok til å få tatt bilde. Langt borte i horisonten så jeg et uvær som passerte. På elven langt nede så jeg båter med personer som raftet, for noen steder var elven stri.

Utsikt til elven
Uvær i horisonten
Rafting
Landskap

Men nå var vi fire klar over at toget ikke ville klare å ta inn noe av forsinkelsen. Planen var å gå av toget i Grand Junction, der skulle vi hente leiebilen og kjøre til Moab der vi hadde bestilt hotell. Nå ble det ringt til firmaet som vi hadde bestilt bil, de sa bilen måtte hentes før klokken 18.00. Vi hadde en liten sjanse hvis vi gikk av toget et stopp før. Dermed gikk vi av toget i Glenwood Springs, en liten by ved Coloradoelven. To av oss passet bagasjen, de to andre skyndte seg til bilfirmaet som også hadde et kontor her. Vi ville ikke klare og hente bilen før de stengte. Kunne vi få hente den etter stengetid? Nei, det kom ikke på tale, vi måtte møte opp før kl. 18.00. Det syntes jeg var dårlig service av et amerikansk selskap. Jeg hadde lyst å slå på tråden til Trump.

Fra Glenwood Springs

Vi bestemte oss for å ta en Uber til Grand Jungtion, der ville vi ta inn på hotell, og så hente bilen neste dag. Dermed måtte vi avbestille på Hilton i Moab, pengene fikk vi ikke refundert for det sa det ikke var bestilt gjennom de rette kanalene. Dermed flagret de pengene ut av vinduet. Heldigvis var det ledig rom på hotell Clarion i Grand Junction, og der sjekket vi inn. Men jeg kan opplyse med en gang at dette var eneste problemene på reisen, resten av turen gikk akkurat etter oppsatt plan. Kveldens middag ble enkel for  meg, jeg hadde kun lyst på en tallerken med suppe.