tirsdag 13. august 2019

Sommerturen 2019, del 7

Lørdag viste kalenderen det var 27.juli. Etter en god frokost, sjekket vi ut fra hotellet, la bagasjen i bilen og svinget ut på veien. Vi skulle på et besøk før vi leverte bilen, og kjørte mot Colorado National Monument som ligger i nærheten av Grand Junction. Dette er et område med ørken høyt på Colorado platået. I området fins også dyr som Desert Bighorn- sau, og coyotes. Først kjørte vi forbi de sølvaktige bergene i lavlandet. Så videre oppover på svingete veier, etter høyere vi kom, etter finere ble utsikten.

Berg og fjell vi passerte

Så oppe i høyden

Første stopp var på utsiktspunktet Independence View. Og for en utsikt! Toppene lå bortover i sin rødbrune prakt. Området ble først utforsket av John Otto som laget stier til  flere av kløftene. Her ble det etablert som park rundt 1911, og han ble den første som skulle ha oppsyn med området. Det opp draget tok han gladelig imot for 1 dollar i måneden. På den mest berømte formasjonen er det blitt tradisjon å reise det amerikanske flagget 4. juli. Derfor navnet Independence View.

Første stopp

Fantastisk område
Bildet på skiltet
Utsikt

På vei til neste utsikt måtte vi stoppe og slippe villsauer over veien. Lett og elegant løp og klatret de oppover bergene. Det var spennende å få se noen av dyrene her.

Villsauer

Lett klatret de oppover

Neste stopp var også et storslagent syn, dette er et fantastisk område. Mens vi var der hørte vi svak torden i det fjerne. På bakken så jeg små, spesielle blomster. Disse områdene har blitt til gjennom svært mange århundrer. På bakken så jeg noen spesielle små vekster.

Flott utsikt

Fra annen vinkel
Blomstene

Vi stoppet på flere utsiktsplasser, alle hadde sitt eget navn, men for ikke å blande, tar jeg for det meste med kun bilder tatt der i området. Nå kjente vi så vidt regndråper.

Et helt spesielt område

For en utsikt!

Fra et utkikkspunkt så vi bort til et sted der en figur blir kalt "den egyptiske mannen", og det lignet virkelig på en egyptisk, liggende statue. Videre til et std kalt "Fallen Rock", der hadde stykker av fjellet falt ut.

Fantastisk natur, her med
bratte, røde fjellklipper

Ligner en liggende statue
Stykker av fjellet er falt av

På siste utsiktsplass tok jeg kun ett bilde, for nå høljet regnet ned, så vi løp tilbake til bilen. Men vi hadde sett det meste, og dette var et fantastisk område. Nå kjørte vi mot Grand Junction, for bilen skulle leveres klokken 12.00, men først kjørte vi til togstasjonen og leverte bagasjen. På vei nedover stoppet regnet.

Siste bildet fra naturparken

Nå var været fint igjen. Vi fikk høre at toget var forsinket, så vi hadde god tid i Grand Junction. Vi spiste lunsj på Blue Moon. Her stod en av de mange pussige statuene vi så rundt om i byen.

Lunsj
En annen liten statue

Den mest spesielle statuen var av mannen i badekaret. Den var av James Dalton Trumbo som levde fra 1905 til 1976. Han vokste opp her i byen. Tumbo ble en kjent forfatter, mest manusforfatter. Trumbo sa han arbeidet best når han satt i badekar. Etter Andre verdenskrig var han en av de best betalte manusforfattere i Hollywood. Han vant også Oscar.

Statuen

Vi gikk også på vinsmaking på et sted som het Carlson Vinery. Her fikk vi smake en skvett av 3- 4 viner, og vi fikk høre om vinene. Etterpå ruslet vi en stund til i byen før vi gikk til togstasjonen. Der ventet vi resten av tiden, for toget var mye forsinket, grunnen var særlig arbeid på toglinjene i Nebraska.