tirsdag 20. august 2019

Sommerturen 2019, del 14

Det var lørdag og nest siste dag i San Francisco. Vi skulle på utflukt, først en kjapp kaffe på hotellet, så møtte vi på et annet hotell der vi skulle hentes kl. 08.15. Først skulle vi se Muir Woods her ved San Francisco, og kjørte dit. Det var tåke da vi kjørte ut fra byen.

Tåke ved bukten

Muir Woods er mest kjent for sine Redwoodtrær. Muir Woods National Monument er oppkalt etter naturforskeren John Muir. I område er stadig tåke, og fuktigheten er viktig for skogen. Da vi var framme, kjøpte vi billetter, og fikk vite med guiden tiden vi skulle møtes, for inne i skogen skulle vi gå privat, og vi fire la i vei, Det ble litt av en skogstur.

I skogen

Det høyeste redwoodtreet her er 79 meter, men mange av trærne var svært høye og imponerende.  En elv rant inne i skogen, men der var lite vann. Små trebroer gikk over elven så man kunne gå over. Noen trær lå nede.

Høye Redwoodtrær
Små broer over elven
Enda en bro

I skogen lever 50 fuglearter som for eksempel ugler og hakkespetter, her er også dyr som hjort, men vi så ingen av dem. Jeg var forundret over de høye Redwoodtrærne.

Svært høye

Det var som å gå i en eventyrskog. Men nå måtte vi møte ved bussen, for vi skulle på flere besøk. Vi satte kurs mot Sonoma og Napa Valley. Vi startet kl. 11.25, det lå tåke i dalene før vi svinget inn på Highway 1 som går langs hele vestkysten.

Tåke i dalene

Først kjørte vi til Sonoma som er den viktigste byen i vindistriktet Sonoma County. På 1970- tallet utviklet det seg til vindistriktet det er i dag. Nå var solen kommet fram og det var fint vær. Først besøkte vi vingården Cline.

Grønt, fint område

Vi gikk til et sted i det grønne område, vi skulle smake på vin. Under store løvkroner var oppsatt som en disk, der sto glassene klar. En dame fortalte om vinen, en mann tok seg av å dele ut en skvett vin til hver. Så ruslet vi rundt og så på litt av vingården og alle blomstene.

Alt klart
Vinsmaking
Fine blomster

Så kjørte vi til sentrum av Sonoma, en sjarmerende, liten by. Først ruslet vi i parken og så på det lille vannet, og alle fiskene som var der.

Ved Sonoma
 Fra parken
Masse fisk

Vi gikk en tur i strøket der vi så både Rådhuset og teateret, masse blomster overalt. Vi spiste privat lunsj på en restaurant med utsikt til det jeg tenkte var en kirke siden det var kors på taket. Og vi var på vinsmaking.

I parken
Rådhuset
Teateret

På vinsmaking

Lunsj med utsikt

Vi kjørte videre til Napa Valley, her var mange vinmarker. Napa Valley regnes som en av de fremste vinregionene i verden. Her skal ha vært en vingård alt i 1885, men starten på alvor skal være på 1960- tallet. Vi skulle besøke vingården som var eid av en vietnamesisk milliardær, Huang Vinery. Her fikk vi også orientering om vingården og prosessen med vinproduksjonen. Til slutt fikk vi smake vin i fine omgivelser.

Mange vinmarker

Inngang
Vinsmaking
Her satt vi i elegante
omgivelser

Så kjørte vi tilbake til San Francisco. Der ble det først en pause, da studerte jeg den gamle post kassen som stod i hallen på hotellet. Den var fra 1909, mange tusen brev hadde passert gjennom den gjennom årenes løp. De tidligste sikkert skrevet med blekk og fjærpenn. Da vi skulle ut og spise middag, tok vi en Uber til Chinatown, der vi spiste på Brandy Ho´s. Jeg spiste suppe. Vi satt ved bordet og så på at maten ble tilberedet, for kjøkkenet var i matsalen.

Postkassen fra 1909
Fra kjøkkenet på
restauranten

Tilbake på hotellet prøvde jeg kongsstolen. Hver gang kong Kalakua av Hawaii var i San Francisco bodde han her på Palace hotell. Han kalte hotellet for sitt hjem her. Kongen døde her på hotellet i 1891. Men stolen hans står i hallen.