onsdag 11. mars 2020

Besøk i Trondheim mars 2020, del 1

Jeg tok plass i toget som gikk fra Oslo 2 minutter over 08.00, lørdag 7. mars. Jeg satt i en komfortvogn med vindusplass, og tenkte at dette skal gå smertefritt i 6 timer. Både bok og kryssord lå klart i vesken, pluss gode smørbrød. Da kom meldingen over høyttaler. Passasjerene må ta buss for tog fra Lillehammer til Dombås, derfra tog videre til Trondheim. Da vi kom til Lillehammer, gikk vi over i buss.

Toget kjører fra Oslo
Buss for tog

Da vi kjørte i området ved Lillehammer, fikk jeg en stuss da jeg så en  bil i full fart på isen. Først trodde jeg det var feil, men så flere biler og en stor "vei" på isen tillaget som kjørebane.

Bil på isen


Jeg så flere
mellom greinene

Det var ikke mye snø i Gudbrandsdalen, men en del, og frosten laget trærne som om de var av sølv.
Vanligvis reiser jeg gjennom Gudbrandsdalen i sommerskrud, men snølandskapet var også fint. På Dombås gikk vi på toget igjen, og kurset videre mot Trondheim.

Sølvtrær

Snølandskap

Toget kjørte inn på togstasjonen i Trondheim ca. en halv time forsinket, grunnet at vi måtte også følge buss. jeg spaserte det korte stykket til Hotell Scandic Nidelven, sjekket inn for to netter. Jeg så på utsikten fra rommet.

Fin utsikt

Jeg hadde bestemt meg for å kun gå en runde i nærområdet, og ta det med ro før søndagens begivenheter. I Trondheim var fint vær. Trondheim som før het Nidaros, og Trondhjem, men nå Trondheim. Norges tredje største by med knapt 200 000 innbyggere. Byen ble grunnlagt av Olav Tryggvason i 997, men gravfunn viser at man tror her har vært bosetning siden 400 før Kr. Jeg gikk over en bro, men stanset og tok bilde av hotellet.

Fra hotellet
 
Jeg fortsatte over broen og så på Nidelven som renner gjennom byen. Jeg gikk mot Solsiden som før var et gammelt industriområde og havn. Nå er her omgjort til forretninger, barer og restauranter, men et par gamle kraner står igjen og vitner om gamle dager.

Fint ved Nidelven

Kranen vitner om gamle dager



Her var også anlagt en skøytebane der flere barn og ungdommer hadde det moro på skøyter. Det var lite snø i Trondheim, og noe hadde smeltet til store sølepytter. I en slik stod en liten kar og nektet å bli med moren videre, han ville stampe i sølepytten.

Fint anlagt, også
med skøytebane
Gutten i sølepytten

Været var som nevnt fint i Trondheim, men kjølig, så jeg ruslet tilbake mot hotellet. Det var ikke lurt å bli forkjølet i disse virusdager.

Fint ved Nidelven


Tilbake på hotellet slappet jeg av, og det ble en meget tidlig kveld. Jeg hadde startet morgenene en god stund før 06.00, så det ble avslapning med boken jeg hadde med, og tok en svært tidlig kveld.

Avslapning på hotellet
Fortsettelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar