mandag 16. mars 2020

Om Peru, mars 2020

Jeg er som fortalt før i gang med å telle land jeg har vært i, for det må jeg nesten vite når folk spør. Det er fortsatt noen som ikke er kommet på listen. I dag skal jeg nevne Peru. Jeg hadde lenge tenkt på å reise til Peru, og i november 2017 ble det alvor. Jeg reiste med selskapet Albatros, og startet besøket i hovedstaden Lima. I dette innlegget må jeg kun ta med reiseruten og noen få bilder fra hvert sted. Vi landet i Lima 14. november om kvelden. Dagen etter ble det rundtur i byen. Vi kjørte til sjøsiden og så utover Stillehavet.

Kysten ved Lima

Vi kjørte videre i byen, og spaserte på det store torget Plaza de Armas. Her var staselige bygninger og fint tillaget med trær og blomster. Det var fint vær og mye folk ute. Vi besøkte blant annet en flott kirke, og et museum med mange skatter fra gamle dager.

Fra Plaza de Armas
I Lima
Besøkte kirke
Ved museet
Gammelt gullsmykke

Dagen etter tok vi fly til Cosco, vi var nå 3400 m over havet, så vi hastet mot bussen og kjørte nedover dalen, men gjorde et stopp for å se på utsikten. Men vi måtte raskest mulig nedover fra høyden for å venne oss gradvis til en slik høyde. Vi kjørte videre, men stoppet på et sted og så på ting som indianerkvinner hadde laget.

Ser på utsikten
Indianerkvinner

Vi kjørte til landsbyen Ollantaytambo, der vi skulle overnattet. Etter en pause gikk vi en tur samlet i byen sammen med guiden. Det var trange gater, et sted så vi en mur, eksempel på inkaenes unike mur- kunst.

Smale gater
Mur- kunst i landsbyen

Neste dag som var fredag 17. november skulle vi til Machu Picchu som var det viktigste målet for meg på denne reisen. Vi spaserte til den lille togstasjonen i landsbyen, derfra gikk toget opp dalsiden til dette berømte området. Det var en unik opplevelse å stå der å se den berømte gamle byen, samt å vandre i den etterpå. Vi så den fantastiske mur- kunsten til de som hadde bodd her.

Endelig nådd målet
Machu Picchu
En utrolig mur- kunst
Alpakkasauer beitet, og
lamaer så vi

Her oppe tok vi gruppebilde

Lørdag morgen fortsatte vi med buss og passerte dyrket mark, og kom forbi små landsbyer. Vi stoppet  i en liten by som het Pisco, og ruslet en tur der. Videre opp i høyden der vi så hvordan de hadde dyrket i terrasser nedover hele dalen.

Passerte landsbyer
Hadde dyrket i terrasser

Vi kjørte opp til byen Cusco, der vi hadde landet med fly da vi kom, her overnattet vi. Neste morgen som var søndag 19. november, besøkte vi katedralen i byen, og oppe i åsen var god utsikt over byen. På neste stopp kunne vi mate lamaer.

Katedralen i Cuzco
Utsikt ned til Cusco
Mater lama

Vi besøkte et håndverksområde, litt bortenfor så jeg personer som grillet marsvin, senere spiste vi lunsj i byen, da stod det marsvin på menyen, og en av reisefølget bestilte marsvin. Det kom ferdig grillet på en tallerken.

De griller marsvin
Grillet marsvin til lunsj
Fra torget Plaza de Armes
i Cusco

Mandag 20. november kjørte vi videre fra Cusco med buss. I besøkte Raqchi som ligger i en dal, kjent for sine hellige inkasteder som lå innenfor en 4 km lang mur. Det mest kjente var Wiracocha- tempelet. Det hadde vært et digert tempel. Så kjørte vi videre opp i høyden til 4335 meters høyde. Målet i denne dagen var byen Pano, der vi skulle overnatte.

Fra tempelstedet

Vi nærmer oss Puno

Tirsdag 21. november skulle vi med båt på Titicacasjøen ut til en av siv- øyene som er her. Det ble en helt spesiell opplevelse. Vi gikk på land, og jeg kjente det gynget for hvert skritt. Vi fikk høre om levesettet her. Det var helt spesielt.

Fra siv- øya

På siv- øya

Onsdag 22. november tok vi fly tilbake til Lima. Derfra skulle vi reise tilbake til Europa ut på ettermiddagen. Vi spiste lunsj på en fin klubb ved havnepromenaden, og hadde tid til en spasertur der.
Det var en flott tur til Peru, med mange opplevelser.
 Utsikt fra klubben

På havnepromenaden i Lima

Da kan jeg føre Peru opp på listen som land nr. 57 jeg har besøkt.