tirsdag 3. mars 2020

Vintercruiset 2020, del 8

Lørdag 22. februar skulle vi også ligge til kai i Abu Dhabi. Pussig å tenke på at denne store byen for bare 60 år siden var en liten fiskehavn på størrelse med Molde, styrt av en beduinklan fra ørkenen. Dagen var privat, og etter frokost hadde vår reisegruppe forskjellige planer for dagen. Jeg ble med dem som skulle på museumsbesøk i Abu Dhabi. Museet ligger utenfor sentrum på Saadiyat Island, navnet betyr Lykkeøya. Vi tok taxi dit.

Ved museet

Museet heter Louvre Abu Dhabi. Navnet har de lånt fra Louvre i Paris, og har betalt dyrt for å lease navnet i 30 år, det sies de har betalt over en milliard. Bare bygget er som et kunstverk å se til. På toppen er et mørkt tak som en flat kuppel på 180 m i diameter. Det består av 8000 metallstjerner der lysstråler faller ned på bygninger og vannflater. Totalt er bygget på 24 000 kvadratmeter. Taket hevdes å være 800 tonn tungt. De måtte stoppe å legge taket før de hadde fått på plass flere konstruk- sjoner, først da kunne de legge resten av taket.

Utenfor museet
Spesielt med
vannbassenger

 Vi gikk inn, og jeg så at kunsten var spesielt fint plassert med godt rom for hvert kunstverk og tekst som fortalte om kunstverkene. Her var islamsk kunst, også kunst lånt ut fra andre land som Frankrike. Her var prydting, statuer, malerier og store, utsøkte veggtepper, bare for å nevne noe. Av statuer kan jeg nevne Ramses II fra Egypt, den tredje farao fra det 19. dynasti. Videre den dansende, indiske  guden Shiva, og den mediterende Buddha.

Ramses II fra
1291- 1213 før Kr.
Guden Shiva, fra
950- 1000
Buddha, fra rundt 1150

Her var en globus fra Italia, den er fra 1697. Utsøkte veggtepper, små prydting og bruksting, pluss mye annet.

Globus

Fine ting
 
 Prydteppe

Av malerier ble jeg mest opptatt av Napoleon som krysser Alpene, 1803. Det har de sikkert fått utlånt fra Paris. Jeg så blant annet også et bilde av Magritt med sin spesielle stil. Damen holder sikkert en skrekkbok i hendene, etter uttrykket å dømme. Til slutt kom vi inn i et rom der det var en labyrint med nylontråd, jeg var rask å komme meg ut.

Napoleon
Maleri av Magritt 1928
Fra labyrinten

Spesielt tak

Taket fra denne vinkelen
Var spesielt med
alt vannet
Utsikt fra museet
Et utrolig museum

Nå tok vi taxi tilbake til skipet. Før vi dro, måtte jeg beundre de fine palmene rett ved museet. Vi gikk av bilen ved den store hallen ved kaien der cruiseskipet lå. Her var mange butikker, og noen skøyersaker man kunne ta bilde ved. Det måtte prøves. 

Fine palmer

Veggmaleri
Flere
Først kamelen


Skøyergreier

På skipet gikk vi rett til lunsj, og litt sener gikk noen av oss opp på kaia igjen for å se på butikkene, særlig var der mye skjerf til salgs. Det ble litt handel med de to andre damene. Da vi dro om bord i båten igjen, satt jeg på med en liten, nett shuttlebuss. Da vi kom tilbake, gikk vi rett til quiz.

Jeg vinker fra
den lille bilen

Om bord på båten ble det avslapning på dekk i solnedgang. Vi gjorde oss klar til kvelden, før vi så avseilingen fra Abu Dhabi kl. 20.00. Da var det mørkt. Nå kurset vi mot siste havnen på dette cruiset, Dubai.

Avslapning på dekk


I solnedgang
Avgang fra Abu Dhabi



Fortsettelse.


 

 




.


   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar