mandag 2. mars 2020

Vintercruise 2020, del 7

Fredag 21. februar lå skipet til kai i Abu Dhabi som er hovedstad i De forente arabiske emirater. De som regnes med her er syv emirater: Abu Dhabi, Dubai, Ajman, Ras al. Khaimah, Sharjah, og Umma al- Qaiwain. Sjeikdømmene utviklet seg rundt en herskende familie som fortsatt sitter med makten. FAE domineres av det største og rikeste emiratet Abu Dhabi som har statssjefen. Emiratene søkte sammen bilateralt med Storbritannia i 1971. Bilateralt betyr forpliktelser på begge sider. Etter hvert har hvert emirat fått selvstyre. De forente arabiske emirater fikk selvstyre i 1971. Abu Dhabi og Dubai er de to rikeste emiratene, og har en dominerende stilling. Nå lå cruiseskipet i havn i Abu Dhabi som også er største byen i FAE. Byen har rund 614 000 innbyggere. Etter frokost gikk vi med våre billetter til Safari Club. Vi skulle på rundtur i byen.

Møtte i Safari Club

Da alt var klart, gikk vi på land, og til bussen som skulle ta oss med på rundtur inne i byen. Nå kjørte vi også langs sjøen, og vi passerte et sted guiden sa var en fornøyelsespark kalt Ferrariland. Vi så også i tribunene der det var racerbane.

Området ved Ferrariland

Så kom vi til første stopp som var ved moskeen Sheikh Zayed Grand Mosque. Vi gikk av bussen og bort til et utkikkssted. Der lå et lyst, fantastisk bygg. Det ble bygd mellom 1996- 2007. På sidene var  4 høye, slanke minareter, samt 82 kupler i forskjellig størrelser. Under Eid som er en religiøs fest muslimene holder etter fastemåneden ramadan, kan her være 41 000 personer. Nå stod jeg og så på det fantastiske, hvite marmorbygget som speilte seg i vannet vi stod ved. Uten å nøle kan jeg si at dette er et av det vakreste bygg jeg noen gang har sett. Det var magisk.

Største moskeen
i landet
Magisk

Vi kjørte videre til sentrum med brede gater og høyhus, men innimellom palmer og fine blomster, til og med rundkjøringene var små kunstverk. Jeg syntes Abu Dhabi var en stilig by.

Fint med palmer og
blomster

Høyhus
Fra Abu Dhabu

Vi gjorde også et stopp ved havneområdet for å se på skyline av byen. Her var stort, romslig og idyllisk ved sjøen.

Fin utsikt
Tid for bilde
Jeg likte Abu Dhabi

Før vi fortsatte en runde i byen, så jeg det jeg tenkte var Emirens palass, jeg syntes de sa at ene delen av palasskomplekset var avdelingen for kronprinsen. Det så i allefall ut til å være stort nok til begge. Ved fortauene var grønne trær, også formklipte. Fine omgivelser, og på rundkjøringene var ofte kunstverk.

Palasset

Prydtrær
Fint I Abu Dhabi
Fra rundkjøring

Siste stopp var på et lite marked. Der hadde de også utsalg av mye tørket frukt. Jeg kjøpte en pakke dadler. Det liker jeg veldig godt. Håper det er sunt.

Fra markedet
Tørket frukt til salgs

Vi kjørte tilbake til skipet, etter en kort pause på lugaren, gikk jeg opp på dekk for å se på utsikten. Snart var det solnedgang. Skipet skulle ligge her i Abu Dhabi en natt til. En del av neste dag skulle vi også være i byen.

Utsikten til kaiområdet
Solnedgang

Vi gjorde oss klare for middag før vi gikk til quiz i Scooner bar, der satt en duo og spilte. Senere møtte vi til middag og bestilte fra meny. Jeg valgte en lett forrett, pære i en god vinsaus, til hovedrett laks, og til dessert Créme brûlée . Etter middag tok jeg en liten tur på dekk, men det ble tidlig kveld.