onsdag 4. mars 2020

Vintercruiset 2020, del 9

Vi gjorde oss klare for middag denne lørdagskvelden som var den nest siste om bord. Denne kvelden var også festivitas der kelnere sang for oss og de kom til bordene og pratet.

Fra middagsbordet
Kelnere sang
Flere kom
til bordet vårt

Dette var vår nest siste kveld om bord på skipet. Vi skulle ha en ekstra dag i Dubai, den var privat. Vi skulle egentlig besøke en havn til ved Persiabukten, men av sikkerhetshensyn ble det besøket skrin lagt. Det var forskjellige ting man kunne være med på om kvelden, for de som ønsket det. Sånn som den dagen vi var til sjøs. Da ble det om kvelden Silent disco, og jeg ble med for å se på dansen. Det var morsomt, men det var ikke lenge før jeg fant veien til lugaren. Se de tre danserne til høyre i bildet, de to ytterst er lette å se, den tredje inn mot midten ser vi litt av, han er i full dans ute på gulvet, vi kan også se litt av ene foten.

På disco

Søndag 22. februar lå vi i fortsatt i Dubai. Byen er som nevnt den største i landet De Forente Arabiske Emirater. På kartet under ser vi hvor området ligger ved Persiabukten. Vi avsluttet besøket i Dubai som er et av emiratene i landet. Det er 7 selvstyrte emirater som i 1971 ble landet De forente arabiske emirater.

Ligger ved Persiabukta

Vår gruppe delte seg opp etter hva man ønsket å gjøre siste dagen på cruiset. Vi var fire som ville besøke gamlebyen. Etter en god frokost, ble det først shuttlebuss til senteret på kaia, så taxi til gamlebyen. Først til sjøområdet og så på båtene og strøket der.

I gamlebyen

Fra sjøområdet

Gamlebyen ligger i Bastakiyad distriktet, og Dubaibukten deler byen i to deler. Vi spaserte i smale gater med butikker og små markeder. Selgerne var ganske ivrige på at vi skulle handle, men vi var kun på vandring i gamlebyen.

Utsikt til andre siden

Klar for vandring
Mye til salgs
Krydder

I gamlebyen
Mange gamle bygg
er restaurert
Smale gater

Etter hvert kom vi forbi en spesiell kafé pyntet med gardiner og masse blomster. Men det var varmt 31 grader og varmeste dagen på turen. Etter litt vandring til, gikk vi for å finne taxi. Da kom vi forbi en lang robåt med lange årer på begge sider, den stod på utstilling. Den hadde tilhørt en sjeik som brukte den i konkurranser. Vi så også en fin moské. Et sted var et team i full gang å filme en høy, ung dame som så ut lik en nordisk modell.

Båten

Fin moské
Filmopptak
Søt kafé med gammel
bakgrunn

Vi tok taxi fra gamlebyen, og passerte først den gamle bymuren, så kurset vi mot stranden ved det berømte hotellet populært kalt "Seilet". Nå vasset jeg i bukten slik jeg gjorde for flere år siden. Men nå er her store forandringer og full byggeaktivitet ved hotellet. Burj al- Arab er det eneste 7- stjernes hotell i verden.. Nå skulle vi videre, men den gangen dro vi tilbake til hotellet og pyntet oss, for vi skulle på afternoon tea på "Seilet", det ble litt av et besøk, og vi fikk tillatelse til å dra opp i skybaren og avslutte med en drink. Jeg husker det som om det var i går.

Den gamle bymuren

"Seilet" i bakgrunnen, men nå
også store kraner

Nå tok vi taxi tilbake til skipet. Vi kjørte gjennom Dubai og så de kjente høyhusene, men også et pussig formet museum som var under bygging. Men mest inntrykk gjordet Dubai Frame som er et bygg formet som en bilderamme. Avisen The Gardian kalte den for "Den største bilderammen på planeten," Det er et landemerke som virkelig ser ut som en bilderamme. Bygget er laget av stål, aluminium, armert jern, og glass. Her er også boliger. Bygget er 828 m høyt, har 160 etasjer, og sies å ha kostet 8 milliarder kroner. Man kan gå på øverste delen, den er selvsagt bygd i glass. Fra ene siden kan man gjennom rammen se andre landemerker i Dubai, ser man fra andre siden, kan man se eldre deler av byen.

Kjente høyhus
Pussig nytt museum

Dubai Frame

Tilbake på skipet ble det lunsj. Senere gikk noen av oss til quiz, da passerte vi en sofa jeg ikke hadde lagt merke til før, her har sikkert sittet passasjerer. Jeg tok også bilde av den store flasken med årgangsvin. Den er fra jomfruturen i 2004. Senere ble det opphold på dekk, og fin solnedgang.

Fin sofa, se ryggstøet
Årgangsvin
På dekk i solnedgang
Solen går ned over
Dubai

Det var vår siste kveld  i landet De Forente Arabiske Emirater. Kvelden var ikke slutt, vi skulle snart møte til vår siste middag om bord. Men jeg kan føre opp på listen min at dette er land nr. 56 jeg har besøkt.