søndag 22. mars 2020

Om besøket i Belgia i 2014. Mars 2020.

Siden man ikke kan delta på noe offentlig i disse virusdager, kan jeg like godt fortsette med listen over land jeg har besøkt. Nå vil jeg skrive om besøket i Belgia i 2014. Belgia er et av de minste landene i Europa, men tett befolket med rundt 11, 3 millioner mennesker. Belgia er et kongedømme, og hovedstaden er Brussel, og det var den byen noen av oss besøkte.

Kart over Belgia

Vi dro til Brussel hovedstaden i Belgia på helgebesøk i mars 2014, og landet i byen fredag 14. mars. Etter innsjekking på hotell, hadde vi fredagskvelden i byen. Det ble en kveldstur til den kjente Grand Plass som er kåret til verdens vakreste plass. Nå lå de flotte bygningene der opplyst, det fine Rådhuset så ut som det var i sølv, grunnet belysningen. Ellers ble det middag på restaurant La Terasse, til forrett spiste jeg hummersuppe.

Rådhuset opplyst
Forrett

Lørdag 15. mars gikk vi tilbake til Grand Plass for å se den i dagslys. På vei dit passerte vi den berømte, lille statuen av Manniken Pis. En slik sies å stå i flere belgiske byer, men dette er den mest berømte.

Berømt statue

Grand plass har mange staselige bygg, også gamle laugshus, smale som stod tett sammen. Vi spaserte videre og kom da forbi det stilige Operahuset. På 1800- tallet var dette et av de mest populære teater i Europa etter Paris.

Gamle Laugshus
På Grand Plass
Operahuset

Vi kom forbi Tegneseriemuseet, men var bare inn i gangen. Mange kjente tegneserier kommer bra Belgia. Jeg kan nevne Viggo, og Smurfene. Vi kom til den mektige katedralen St. Michael, og var inn og så de praktfulle glassmaleriene.

Sammen med Viggo

Katedralen
Fine glassmalerier

Vi spaserte videre og så blant annet det kongelige slottet som stod ferdig i 1829. I dag brukt til offisielle anledninger. Nå bor kongen i et slott nord for Brussel. Nå gikk vi til et område med smale gater og mange spisesteder.

Slottet fra 1829
Smal gate

Senere passerte vi den lille statuen, men da var de i gang med å bytte på den lille fanten. Statuen ble satt opp i 1619. Den er flere ganger blitt stjålet, men kommet til rette hver gang. Om kvelden spiste vi middag på en restaurant som het La Cotelette. Den hadde en spesiell innredning.

Skifter klær på statuen
Middag

Søndag 16. mars ville vi ta Hop on- buss for å se mer av Brussel, som vanlig passerte vi den lille skøyergutten, nå var han pyntet til helgen. Det sies han har 800 forskjellige kledninger, han er alltid korrekt kledt til de forskjellige høytids- og festdager.

Manniken Pis
i nye klær

Det ble en interessant tur med buss i Brussel som jeg syntes var en fin by. Stilige bygninger og flere grøntområder. Vi gikk av bussen ved inngangen til Park du Cinquantenaire som var blitt bygd til feiringen av at Belgia hadde vært uavhengig i 50 år. Vi gikk inn på et museum og så mange gamle ting. Så heis opp til taket og så på utsikten.

Fint i Brussel
Grøntområder
Inngangen til Parken

Utsikt fra toppen

Brussel er blant annet sete for EU- parlamentet, og NATOS hovedkvartet. Vi ruslet rundt og så på bygningene. Vi tok bilde ved inngangen der vi ofte ser kjente personer blir intervjuet.

Ved kjent bygg

Kjent inngang

Så gikk vi på kunstmuseum, først til Magrittavdelingen. Han er den mest kjente belgiske maleren. I gangen så vi en installasjon som han hadde laget. Jeg likte godt bildet som hang i resepsjonen. Det het På vei til skolen, 1878. Det var malt av Verhas. Om kveden ble det middag, mange steder å velge mellom i Brussel.

Kunstgalleriet
Verk av Magritt
På vei til skolen

Mandag 17. mars var avreisedag, men vi hadde flere timer i byen før vi måtte til flyplassen. Våren var kommet langt i Brussel, der var blant annet mange trær fulle av blomster. Vi tok en ny runde med Hop on- buss, og fikk sett enda mer av Brussel.

Blomstrende trær
Fin bygg
Kjørte langs kanalen

Til slutt en liten spasertur i gatene før vi dro tilbake til hotellet. Da så vi mye av søtsakene som Brussel er kjent for. Snart var det tid og dra til flyplassen, flyet skulle gå når kvelden nærmet seg. Vi avsluttet turen med rosévin før vi dro fra hotellet. Vi hadde sett mye av den belgiske hovedstaden. Her har jeg kun tatt med noen smakebiter av det vi så.

Godteri
Sjokolade
Avskjed med
Brussel

Da kan jeg føre opp Belgia på listen som land nr. 58 jeg har besøkt. Under ser vi Belgias flagg.