fredag 6. mars 2020

Hverdagsliv, mars 2020

Nå går dagene sin vante gang etter jeg kom tilbake fra cruiset i Persiabukta. Et spennende cruise i uvante trakter, og flere interessante besøk på land. Det var fint vær da vi kom tilbake til Norge, men så kom det litt snø. Nå er det å passe seg for det hersens coronaviruset som ikke bare ser ut for å være en landeplage, men en verdenssvøpe.

Fint cruise

Så kom mars som er første vårmåneden. Da var det å bla om til ny måned i kalenderne. Først kalenderen som viser søte hunder som skal bli førere for blinde. De vil få en ansvarsfull jobb.

Søte hunder

Jeg ser hver gang med forundring og ikke minst beundring da jeg ser bildene på kalenderen som sterkt handikappede har laget. Bilde for mars er malt av en person som ikke kan ha armer, for bildet er malt med penselen i munnen. Tenk over det, og tenk på alle bagateller vi klager over!

Vakkert maleri

Tredje kalenderen jeg snur om til mars måned, er fra Herøy Sogelag. Bildet for mars synes jeg er koselig. Jeg innbiller meg det er tatt en søndag, for det bærer preg av det. Bildet er tatt på en trapp på Espeset i Ytre Herøy kommune.

Sikkert på
en søndag
  
En dag dro jeg inn til Oslo for å ordne noe, og da møtte jeg en fra familien som kom rett fra jobb. Vi gikk til slutt til et sted jeg ikke hadde vært før. Det ligger ved Youngstorget og heter: Uhørt. Det hadde en spesiell innredning.

Fra Uhørt

Plutselig startet live musikk. Jeg hadde ikke lagt merke til scenen, for vi satt ved en vegg som skjulte den. Vi så bare øverst av de som var på scenen, Men gikk fram for å ta et bilde. Nå ble det gitarsoloer, og denne karen kunne virkelig å spille gitar. På en plakat stod han het Anders Buaas. I ettertid har jeg fått greie på at han er gitarist, og har gitt ut et album.

På Uhørt

Gitaristen, han var dyktig

Så gjorde en gruppe seg klar, og jeg forstod bare etter noen toner at dette var et Heavy Metal band. Sangeren hadde langt hår, det ble kastet som en glorie i vill fart rundt hodet, og volumet var skyhøyt. I ettertid har jeg oppdaget at stedet Uhørt har en intim, liten kulturscene, en lanserings plattform for nye artister. De var ikke ferdig da vi gikk, og en annen med flere instrument holdt på å gjøre seg klar. Jeg ville hjem før det ble mørkt, og tok en tidlig buss. Men et artig besøk på Uhørt.

Så startet bandet jeg
ikke vet navnet på

Fredag og lørdag kom en god del snø igjen, men i løpet av uken ble det nesten borte. I skrivende stund er det bare litt snø, pluss litt skodde ned i dalene og minus 4 grader. Bildet under er tatt søndag første dagen i mars. Siste uken har vært stille og rolig, kun noen små turer på butikk. Men til helgen skal jeg på en liten innenlandstur for å ta del i en familiebegivenhet. Men man må følge med på det lumske viruset. Husk å vaske hendene!

Mars kom med en del
snø, men den dro igjen


Hadde nesten glemt å ta med at jeg sendte hilsen på bursdagen 5. mars til en ung dame i familien. Det er ikke lenge siden hun var en liten pike med lyse krøller. Tiden løper fra oss. Gratulerer igjen Hedda.

Hedda og lillesøster


Neste blogg kommer onsdag 11. mars. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar